تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

ابعاد پروژه‌ی DDR آمریکا در جهان اسلام

سه شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۲ ب.ظ
 ابعاد پروژه‌ی DDR آمریکا در جهان اسلام

عباس چگینی در این پژوهش «اهداف و ابعاد DDR آمریکا در جهان اسلام در طرح خاورمیانه‌ی بزرگ»، فرآیند یک‌پارچه‌سازی، بسیج‌سازی و مسلح‌سازی گروه‌های مقاومت در IMA، و غیرمسلح‌سازی، بسیج‌زدایی، و بازگرداندن مجدد به جامعه در DDR از سوی آمریکا همراه با امکان توفیق آن مورد بررسی قرار داده است.

 
هو الحکیم

روایت تنازع غرب با جهان اسلام به حمایت از اسرائیل، در حمله به کشورهای اسلامی و اشغال آن‌ها محدود نمی‌شود. غرب و بویژه آمریکا از همه‌ی توانایی‌ها، امکانات و شیوه‌ها در اسلام‌ستیزی بهره‌برداری می‌کنند.
اما همیشه، گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی در جهان اسلام وجود دارند، که در برابر آن‌ها مقاومت می‌کنند. در حالی‌‌که گروه‌ها و سازمان‌های دیگری به اشکال مختلف بهانه‌ی حضور آن‌ها را آماده می‌کنند.
DDR گروههای مقاومت اسلامی، و خلع سلاح دولت‌های مقاوم از جمله طرح‌های مطرح گردیده و پیگیری شده‌ی آمریکا در طرح خاورمیانه‌ی بزرگ است، که مقاومت‌زدایی را در سه فاز کلی دنبال می‌کند.
چگینی در این پژوهش «اهداف و ابعاد DDR آمریکا در جهان اسلام در طرح خاورمیانه‌ی بزرگ»، فرآیند یک‌پارچه‌سازی، بسیج‌سازی و مسلح‌سازی گروه‌های مقاومت در IMA، و غیرمسلح‌سازی، بسیج‌زدایی، و بازگرداندن مجدد به جامعه در DDR از سوی آمریکا همراه با امکان توفیق آن مورد بررسی قرار داده است.
این تحقیق در 4 فصل تنظیم گردیده است. کلیت تحقیق و مفاهیم مورد استفاده و بینادین تحقیق در فصل ترمینولوژی، روش IMA گروه‌های مقاومت و DDR آن‌ها در طرح خاورمیانه بزرگ در فصل متدولوژی، فراگیرسازی و عملیاتی نمودن IMA گروههای مقاومت و DDR آن‌ها در موضوع تحقیق در فصل اپیدمیولوژی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل چهارم به نتیجه‌گیری تحقیق و آزمون فرضیات اختصاص دارد.

در مقدمه این تحقیق آمده است، پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در دوران جنگ سرد و در فضایی خارج از جهان دو قطبی سوسیالیسم شرق و لیبرالیسم کاپیتالیسم غرب، بیداری مسلمانان جهان، به ویژه منطقه‌ی خاورمیانه (قلب جهان اسلام) را در پی‌ داشت. نهضت بیداری اسلامی به صورت عمومی نگرش مردم مسلمان را به مسایل جهانی تغییر داد و این امر موجب شکل‌گیری و فعالیت جنبش‌های اجتماعی با ماهیت اسلامی‌ گردید. جنبش‌های اجتماعی در کشورها و مناطق درگیر با اشغالگران خارجی با ماهیت اسلامی به صورت جنبش‌های مقاومتی در آمدند که با استفاده از موازین و عقاید اسلامی به مبارزه پرداختند.
جنبش‌های مقاومت اسلامی، در راستای استقلال و آزادی مردم مسلمان منطقه با استبداد داخلی از یک سو و استکبار خارجی از سوی دیگر مبارزه می‌نمایند.
مشخصه‌ی عمومی این جنبش‌ها عبارتند از:
توانمندی اسلام در ساماندهی جوامع؛ اسلام به عنوان الگویی کامل، پاسخگو به نیازهای روز، مسایل و معضلات جوامع و بهترین شیوه برای زندگی معرفی می‌گردد.
غرب‌ستیزی؛ مشخصه‌ای که در تماس‌های صورت گرفته با غرب، در سه قرن گذشته استکبار را عینیت بخشیده است.
اسلام عامل حرکت جوامع؛ حیات اجتماعی در جوامع اسلامی، متأثر از اسلام بوده و اسلام به عنوان قلب تپنده‌ی جامعه است.
اسلام مؤثرترین عنصر در بسیج توده‌ها، انسجام بخش و هم‌سو ساز حرکت‌های اجتماعی است.
جنبش‌های مقاومت اسلامی در جذب توده‌ها موفق بودند. این امر مشکلاتی را برای جریان استبداد داخلی و استکبار خارجی در پی داشته است. دولت‌های وابسته به غرب و کشورهای غربی، جنبش‌های مقاومت اسلامی را عاملی بازدارنده در برابر سلطه‌گریشان می‌دانند. به همین جهت مقاومت‌زدایی به عنوان استراتژی اصلی آنها در مواجهه با جبنش‌های مقاومت دنبال می‌شود.
گسترش حضور نیروهای اشغالگر غرب در جهان اسلام (حضور آمریکا و انگلیس و ... در عراق و
ناتو در افغانستان) و تداوم اشغال فلسطین توسط صهیونیستها و تداوم تجاوزات آن رژیم به لبنان
موجب تقویت روحیه‌ی مبارزاتی جنبش‌های مقاومت گردیده است.
پیروزی جنبش مقاومت اسلامی لبنان در اخراج اشغالگران صهیونیستی از لبنان در سال 2000 و شکست اسرائیل در جنگ 34 روزه‌ی تابستان 1385 (حرب تموز)، پیروزی جنبش حماس در مواجهه با اشغالگران صهیونیست در سرزمینهای اشغالی و حضور جدی گروههای مقاومت اسلامی در عراق و افغانستان، غرب را به سویی سوق داده است که خلع سلاح، بسیج‌زدایی و بازگرداندن مجدد دنبال نماید. شورای امنیت به عنوان بازوی DDR نیروهای جنبش‌های مقاومت به جامعه را با روش بین‌المللی غرب قطعنامه‌های 1559 و 1738 و ... شورای امنیت را در راستای از بین بردن مقاومت در جهان اسلام صادر کرد.
روش DDR به عنوان پروژه‌های نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، منطقه‌ی جهان اسلام را تحت تأثیر قرار خواهد داد. لذا شناخت و بررسی آن ضرورتی انکارناپذیر است. تلاش داریم تا در این تحقیق به بررسی آن بپردازیم.



متن کامل تحقیق، در ذیل این مطلب، قابل دریافت است.

  ابعاد پروژه‌ی DDR آمریکا در جهان اسلام

منبع: اندیشکده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">