تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

استاد حسن عباسی در دومین کنفرانس بین المللی افق نو

7 مهر 1393 - هتل لاله

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1393/7/7/741099_742.jpg

تیتر یک - به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، دکتر حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین و مرکز دکترینال بدون مرز با حضور در دومین کنفرانس بین المللی افق نو به سخنرانی در جمع متفکرین، اندیشمندان و فیلمسازان ضد استکباری حاضر در این کنفرانس پرداخت.

 

حسن عباسی ابتدا با ذکر این نکته که برخی تعابیر مستفاد در قرآن کریم ما به ازای مناسبی در سایر زبان ها ندارند، گفت: به طور مثال هیچ واژه ای نمی تواند معنای ربا را تمام و کمال برساند و یا اینکه اگر فکر کنیمRight مترادف حق و حقوق در قرآن است اشتباه است. یا مثلاً عدالت مورد تأکید قرآن کریم با واژه Justiceمتفاوت است.

 

عباسی در رابطه با بسترهای اصلی اقتصاد روز دنیا گفت: اقتصاد امروز دنیا مطلقا بر پایه رباست. حال ان که ادیان مختلف الهی به شدت در برابر ربا موضع منفی داشته و از آن احتراز جسته اند. به طور مثال قرآن کریم ربا را جنگ با خدا دانسته و حتی آیه "یمحق الله الربا" نیز در این خصوص نازل شده. یا مثلاً یکی از معدود دفعاتی که حضرت عیسی مسیح برآشفتند، زمانی بود که با میزهای تبادل پول با پول در اورشلیم روبرو شدند که آن میزها را به هم زدند و به این کار به شدت اعتراض کردند.

عباسی ادامه داد: اما امروزه می بینیم که اقتصاد روز دنیا به طور خاص بر پایه ربا شکل گرفته و ربا محور شده است.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به حوادث کشورهای مختلف دنیا نظیر اوکراین، سوریه، لیبی، یمن و... ادامه داد: بشر در مشکلات غرق شده و جهان درگیر سئوالات بنیادی شده است. این که این همه کلاهک هسته ای هم نمی تواند برای کشوری مثل امریکا امنیت بیاورد بسیار محل تأمل است. و این یعنی امروز بر خلاف ادعا برخی، نه تنها عصر ایمان نیست که عصر بحران کفر است.

 

دکتر عباسی ادامه داد: امروز امپراطوری امریکا در سه حوزه بر کل دنیا دیکته شده است. حوزه کنترل اطلاعات، کنترل پول و اقتصاد، و کنترل قلب ها و احساسات.

 

شما می‌بینید امریکا از طریق مؤسسه عظیم و قدرتمند NSA در کنار شهر واشنگتن به تمام مطالب، پیام ها، اطلاعات و داکیومنت های موجود در فضای سایبری دسترسی داشته و آن ها در را در کنترل خود دارد.

و از طریق دلاری که پول مبنای بسیاری از کشورهای دنیاست نبض اقتصاد دنیا را در دست دارد.

و از طریق هالیوود، شریان اصلی سینمایی دنیا و مدیریت افکار و احساسات و قلب ها را تحت سیطره خود دارد.

 

حسن عباسی در توضیح ایرادات ساختاری اقتصاد امریکا گفت: شاید کمتر کسی متوجه این موضوع بشود اما اقتصا امروز دنیا بیش از 400 درصد تورم دارد. منتها به جهت آن که دلار، پول مبنای بسیاری از کشورهاست این تورم به کشورهای دلار مبنا سرریز می شود و در خود امریکا باقی نمی ماند. در واقع اصطلاحا امریکا تورم خود را صادر می کند و کشورهای دلار مبنا، دنیا را درگیر تورم ناشی از اقتصاد معیوب دلاری می کند. این یعنی ربا. و این یعنی نتیجه اقتصاد ربوی امریکا. دیگر نیازی به جنگیدن و مبارزه با امریکا در این حوزه نیست. چرا که اقتصاد خودِ امریکا به بن بستی رسیده که به هیچ روی گریز از آن ممکن نیست. امریکا و اروپا امروز مانند یخی هستند که در ظهر تابستان جلوی آفتاب باشد، خودشان از بین می روند و نیازی به هچ محرک بیرونی دیگری نیست. درست است که جرج بوش با حمله به افغانستان و عراق این نابوی را چند سال به تأخیر انداخت اما این نابودی قطعی است.

 

عباسی گفت: این یعنی نتیجه ربا. این یعنی تمدن ربوی امریکا به بن بست می رسد و این یعنی اندیشمندان کل دنیا به این باور رسیده اند که اقتصاد آدام اسمیتی و اقتصاد کینزی ناچار به شکست است. و این یعنی معنای آیه شریفه "یمحق الله الربا" یعنی خدا ربا را به محاق می برد و امروز می بینید که خودِ این اقتصاد، باعث نابودی خودش شده است.

 

رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به اظهار نظر کارشناسان و اندیشمندان مختلف دنیا اظهار داشت: امروز تنها سیستم عامل دنیا که لیبرالیسم است ویروسی شده و دیگر پاسخگو نیست. و نشانه های نابودی را به وضوح می توان در آن دید.

 

دکتر عباسی ادامه داد: این موضوعات نشان می دهد که منازعه اصلی امروز دنیا نه در سطح ایدئولوژی ها، بلکه در سطح پارادایم هاست. در واقع ایدئولوژی ها حکم شاخ و برگ ما را دارند و ریشه اصلی پارادایم ها هستند.

 

عباسی توضیحاتش را در خصوص اقتصاد ورشکسته دنیا این طور ادامه داد: طبق  آمار رسمی بانک جهانی و مراکز اقتصادی جهان، مجموع اقتصاد دنیا حدود 45 تریلیون دلار ازش دارد، این در حالی است که طبق آمار رسمی در حال حاضر 52 تریلیون دلار بدهی نیز در دنیا وجود دارد که این رقم در سال 2015 به 56 تریلیون دلار می رسد. این یعنی اقتصاد دنیا به وضوح ورشکسته است و این یعنی نظام کنونی اقتصادی دنیا پاسخگو نیست. جالب آن که بسیاری از اندیشمندان غیر مسلمان و مسلمان اذعان دارند که تنها راه و تنها نظام اقتصادی که می تواند به شکست منجر نشود اقتصاد قرآن کریم و اقتصاد اسلامی است.

 

دکتر حسن عباسی گفت: در نشستی که با حضور مقامات کشورهای دنیا در شهر اکرا و به منظور بررسی میزان غرامت کشورهای دنیا به افریقا به خاطر تصرفات دو سه قرن اخیر برگزار شد، میزان غرامت لازم 777 تریلیون دلار براورد شد که از این میزان 185 تریلیون دلار ان سهم کشور انگلیس بود. ما نیز در اندیشکده یقین همین کار را در خصوص دخالت ها و تصرفاتی که در یک قرن در کشور ایران صورت گرفته بود انجام دادیم که نتیجه آن 14 تریلیون دلار ضرر از طرف انگلیس و 11 تریلیون دلار از طرف امریکا به کشورمان بود.

 

عباسی در پایان با اشاره به ظرفیت های عظیم موجود در کنفرانس افق نو گفت: همان طور که اندیشمندان نظام استعمار در کنفرانس داووس گرد هم می آیند و درباره اقتصاد جهانی تصمیم سازی می کنند، متفکرین و اندیشمندان ضد امپریالیسم هم باید در کنفرانسی مانند افق نو گرد هم آیند و با به چالش کشیدن امپریالیسم حاکم بر دنیا، به راه حل های جدیدی برای نظم جهانی بیاندیشند.

نظرات (۱)

سلام/ صوتشو کی قرار میدین؟
پاسخ:
سلام
اگر فایل صوتی یا تصویری این برنامه به دست ما برسد، حتما قرار خواهیم داد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">