تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

تک نرخی کردن ارز یک تکلیف برای بانک مرکزی است

يكشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۳۲ ب.ظ

تک نرخی کردن ارز یک تکلیف برای بانک مرکزی است - دکتر مهدی حنطه

تیتر یک - مهدی حنطه اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران مرکز در گفتگو با «نسیم» در واکنش به اظهار نظر اخیر مشاور اقتصادی رئیس جمهور در خصوص عدم امکان تک نرخی شدن ارز تا لغو کامل تحریم ها اظهار کرد: وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول و جلوگیری از کاهش آن است و ارز بیش از یک نرخ یعنی فساد، رانت و پیامد آن نابه سامانی اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: آقای نیلی پاسخ بدهد که چرا امکان دو نرخی کردن ارز تا پایان لغو کامل تحریم ها وجود ندارد، ولی در حال حاضر دو نرخ بودن ارز پیامدهای زیان باری برای اقتصاد کشور دارد.

این کارشناس اقتصادی در تشریح دلایل زیان بار بودن چند نرخی بودن ارز به نسیم تصریح کرد: پیامدهای دو نرخی بودن ارز نا به سامانی اقتصادی، رانت و فساد است و بعد از آن به روی تورم اثر خواهد گذاشت که فشار تورم هم به مردم منتقل می شود.

حنطه با بیان این مطلب که " تک نرخی کردن ارز یک تکلیف برای بانک مرکزی است " عنوان کرد: حفظ و جلوگیری از کاهش ارز به معنای این نیست که بگوییم امروز که دلار 3200 تومان است، اجازه بالا رفتن نرخ آن از 3200 تومان را نخواهیم داد.

وی یادآور شد: اگر پول ملی تقویت شود نرخ برابری آن هم کاهش می یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران مرکز در تشریح شرایط تک نرخی شدن ارز گفت: برای تک نرخی کردن ارز باید منابع ارزی داشته باشیم، که در حال حاضر منابع بانک مرکزی محدود است.

حنطه افزود: یک بخش از سپرده های ارزی ما در بانک های خارجی قرار دارد، که نمی توان آن ها را منتقل کرد و یک بخش از پول ها هم به صورت بلوکه شده است.

وی بر همین اساس بیان کرد:در شرایط فعلی تک نرخی کردن ارز کار غیر ممکنی است ولی با برداشته شدن تحریم ها این امکان میسر خواهد شد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: وقتی بانک مرکزی می تواند ارز را تک نرخی کند به میزان زیادی ارز داشته باشد که هرکس برای خرید ارز به آن ها مراجعه کند، بتواند نیاز خود را برطرف کند.

حنطه تصریح کرد: بنابراین این اظهار نظر که اکنون قادر به تک نرخی کردن ارز نیستیم حرف درستی است، اما اگر تحریم ها برداشته شود توجیهی برای دو نرخی نگه داشتن ارز وجود ندارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">