تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

جلسه 476/ شورش ‌علیه ‌طمع‌ (28) - سگ کشی

سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۳۳ ب.ظ

جلسه چهارصد و هفتاد و شش از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»

با موضوع «شورش ‌علیه ‌طمع‌ (28) - سگ کشی»

موضوع تدریس:

در این جلسه میزان بدهی‌های اقتصاد جهانی و بحران مالی ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. اقتصاد آمریکا با بیش ۱۸ تریلیون دلار بدهی از ۵۴ تریلیون دلار بدهی جهانی عملا با فروپاشی اقتصادی مواجه شده است. در ادامه جلسه به بررسی و تدقیق دو مفهوم ربا و برکت در قران نیز پرداخته شده است.

محورهای جلسه:

۱٫ امروز چین در تولید اسکناس بدون پشتوانه پیش‌رو است و نسبت به آمریکا و اروپا بیشتر خلق پول می‌کند.

۲٫ امام خمینی (ره) می‌فرمایند که پول نباید کار کند. اقتصاد جهانی و به‌ویژه اقتصاد ایران دچار این معضل شده است.

۳٫ کار کردن پول یک سازوکار کاملا ربوی است و به مثابه قالب یخی است که زیر آفتاب آب می‌شود و به محاق می‌رود.

۴٫ در جنبش ممانعت از جنگ با خدا، استراتژی باید روند امام خمینی (ره) در دوران انقلاب باشد؛ ایشان همان‌طور که مردم را از شاه و بنی‌صدر گرفت، جنبش نیز باید مردم را از نهاد ربا بگیرد.

 

فیلم تدریس شده:

فیلم «حمله به وال استریت» یکی از چند دهمین فیلم‌هایی هست که در زمینه وال استریت و حواشی پیرامون آن ساخته شده است. این فیلم در رابطه با ورشکستگی‌های مردم در بورس وال استریت است و تبعاتی که از این ورشکستگی گریبان گیر مردم و خود بانک‌دارها و بورس‌‌بازان می‌شود را به خوبی به تصویر می‌کشد. جیم به عنوان نقش اول این داستان از مامورین انتظامی شهر نیویورک است که مقداری از پسنداز خود را از طریق شرکت های وال استریت در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند، اما به علت بحران ایجاده شده تمام سرمایه او از دست می‌رود و ورشکسته می‌شود. همسر جیم نیز سرطان دارد و وقتی که می‌بیند خرج درمانش از عهده جیم خارج است دست به خودکشی می‌زند، جیم نیز بعد از این اتفاق دست به انتقام از اعضای وال استریت ‌می‌زند. این فیلم در ژانر اکشن ساخته شده است و کارگردان در اواخر فیلم با صحنه‌های هیجان انگیز انتقام گیری و کشتار جیم را به نمایش می‌گذارد. «حمله به وال استریت» در واقع تصویری از آیه ۳۹ سوره روم است که نشان می‌دهد چگونه خدا ربا را به محاق می‌برد و نابود می‌کند.

 پلت‌های تدریس شده:

وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ رِباً لِیَرْبُوَا فی‏ أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یَرْبُوا عِنْدَ اللَّهِ وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ زَکاهٍ تُریدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ (سوره روم آیه ۳۹)

آنچه به عنوان ربا می‌پردازید تا در اموال مردم فزونی یابد ، نزد خدا فزونی نخواهد یافت و آنچه را به عنوان زکات می‌پردازید و تنها رضای خدا را می‌طلبید (مایه برکت است و) کسانی که چنین می‌کنند دارای پاداش مضاعفند.

قرآن برای مفهوم برکت به جای قید زیاد از واژه‌ی مضاعف استفاده کرده است. بادکنکی را در نظر بگیرید که در آن دمیده‌اید، زیاد به این معنی است که حجم آن افزایش پیدا می‌کند اما مضاعف به این معنی است که دوتا بادکنک شود. ربا معنی اضافه نمی‌دهد بلکه این برکت است که نزد خدا مضاعف می‌شود و ربا به محاق می‌رود.

 

دانلود PDF

منبع: کدآمایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">