تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

دوره‌ی طرح‌ریزی استراتژیک معیشت

دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۴۱ ب.ظ

دوره‌ی طرح‌ریزی استراتژیک معیشت

وب سایت کدآمایی

تیتر یک - وب‌سایت کدآمایی، همزمان با شکل‌گیری خود، زمینه‌ای برای شروع یک دوره شد. دوره‌ای که چشم‌انداز آن همانند وب‌سایت کدآمایی بررسی تطبیقی ۴ الگوی معیشت برای اداره‌ی معاش بشر یعنی؛ بیع، کدآمایی،‌ اکانامی و ربا بود. افق این دوره هم دست‌یابی به الگوی معیشت ایده‌آل برای اداره‌ی معاش بشر است. الگویی که قدر مشترک این ۴ الگو باشد؛ مزایای آن‌ها را در خود داشته باشد و از معایب آن‌ها بری باشد. افق این دوره مثل چشم‌انداز، با افق وب‌سایت کدآمایی یک‌سان بود.

عنوان این دوره طرح‌ریزی استراتژیک معیشت انتخاب شد. بررسی تطبیقی این الگوها در یک مطالعه‌ی فراالگویی قطعا یک نگاه استراتژیک را به عنوان پیش‌نیاز احتیاج داشت. ضمن این‌که افق این دوره چیزی جز دست‌یابی به یک الگو قدرمشترک برای اداره‌ی معاش نبود. این الگو باید طرح‌ریزی شود، پس نیاز به طرح‌ریزی دارد. طرح‌ریزی استراتژیک معاش یا معیشت، یا دقیق‌تر از آن طرح‌ریزی استراتژیک الگوی معیشت، با این منطق عنوان این دوره شد.

about-korsi-maeaishat-horizon-960px-in-360px

«افق دوره‌ی طرح‌ریزی استراتژیک معیشت دست‌یابی به الگوی معیشت ایده‌آل برای اداره‌ی معاش بشر است. الگویی که قدر مشترک ۴ الگوی بیع، کدآمایی، اکانامی و ربا باشد؛ مزایای آن‌ها را در خود داشته باشد و از معایب آن‌ها بری باشد.»

این دوره‌ در دل یک کرسی آغاز شد. یک کرسی آزاداندیشی که نیاز و ضرورت آن در شرایط فعلی به حدی احساس می‌شود که بارها توسط شخص مقام معظم رهبری راه‌اندازی آن از اهالی علم پی‌گیری شده است. کرسی آزاد اندیشی نهادی است که می‌تواند چرخه‌ی حاکم در نظام علمی کشور را که عمدتا غربی و امتحان‌ پس داده است و به طور مداوم خود را باز تولید می‌کند دچار خدشه کند و یک چرخه‌ی بومی جدید را در رشته‌های مختلف علمی در کشور ایجاد کند و زمینه‌‌ی خوبی برای تولید علم باشد.

این دوره که علی رهجو از اعضای هیئت علمی اندیشکده‌ی یقین آن‌را تدریس می‌کند، از مرداد ماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد و به صورت یک هفته در میان در حال برگزاری است. تاکنون بیش از ۴ واحد، یعنی ۳۲ جلسه از این دوره سپری شده است. بعد از گذشت بیش از یک‌سال از این دوره، وب‌سایت کدآمایی قصد دارد تا این دوره را به صورت عمومی منتشر کند و از این پس به صورت تدریجی جلسات آن‌را در دسترس مخاطبان قرار دهد.

دوره‌ی طرح‌ریزی استراتژیک معیشت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">