تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

دکترینولوژی - علوم اقتدارآفرین

چهارشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۸ ق.ظ

دانش دکترینولوژی

دکترینولوژی( یا قاعده القواعد)، دانش تبیین و تشریح قواعد ذاتی حاکم بر خلقت و طبیعت، و قواعد ذاتی حاکم بر اعمال موجودات، به ویژه بشر است.

تبیین این قواعد، برای جامعه سازی الزامی است. لذا موضوع دانش دکترینولوژی، مطالعه ی جامعه از حیث«باید»، مبتنی بر قواعد ذاتی حاکم بر خلقت، طبیعت و رفتار موجودات و انسان است.

علوم انسانی اقتدارآفرین

علوم اقتدارآفرین، علومی را شامل می شود که یک کشور و جامعه را در نسبت با سایر جوامع در موضع قدرت رفیع تری قرار داده و آن را الهام بخش می نماید. علوم اقتدارآفرین، بقاء جامعه را تضمین، و آن را در برابر آسیب های درونی و تهدیدهای بیرونی مصون و مقاوم و واکسینه می نماید.

علوم استراتژیک عموما و دانش دکترینولوژی خصوصا، عمده ترین علوم انسانی اقتدارآفرین محسوب می شوند.

لذا آموزش، اشاعه و بهره گیری از این علوم در جوامع گوناگون، منحصر به کسان خاصی است. از این رو، ادبیات و یافته های این علوم، به ندرت در اختیار عموم قرار می گیرد.

کشور مقتدر در علوم انسانی، کشوری است که قواعد جامعه سازی را با معیارهای بنیادین خود، بومی سازد. عیار استقلال واقعی هر کشور، ابتدا در علوم انسانی، و به ویژه در علوم استراتژیک آن سنجیده می شود.

بومی سازی دانش دکترینولوژی

مرکز بررسی های دکترینال، بررسی تطبیقی دانش دکترینولوژی در سه حوزه ی اندیشه ی غربی، اندیشه ی اسلامی، و اندیشه ی استراتژیک ایران قبل از اسلام را انجام می دهد که حاصل این مطالعات تطبیقی سه وجهی، ابتدا تبیین و شناخت دقیق دانش دکترینولوژی در غرب، سپس انطباق آن با یافته های تاریخی ایران عصر هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان است. و در نهایت تطبیق این دو، با کلیات قاعده القواعد در اسلام شیعی در چهارچوب قرآن مجید، سیره و روایات معصومین(ع)- مجموعه ی انبیاء و ائمه(ع)- و تجارب و سیره ی زعمای شیعه در عصر غیبت است.

منبع: تیتر یک

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">