تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

دکترین اقتصاد جهانی و آن 6 هزار نفر

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۴۷ ق.ظ
دکترین اقتصاد جهانی و آن 6 هزار نفر
29 بهمن 1392 - زنجان


تیتر یک - به گزارش خبرگزاری فارس  از زنجان، حسن عباسی امشب در سخنرانی با موضوع «دکترین اقتصاد جهانی و آن 6 هزار نفر» اظهار کرد: در علوم استراتژیک به سه مولفه کلی، کلان‌نگری، همه جانبه و آینده‌نگری توجه می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجوی علم استراتژیک کلان‌نگر است و  دانشجویان رشته‌ها و علم‌های دیگر در شکل تخصصی و جزئی مسائل را می‌بینند.

این مسئول با اشاره اینکه در این جلسه قرار نیست امید کاذب به دانشجویان داده شود، یادآور شد: آنچه در صحنه جهانی اتفاق می‌افتد در این جلسه بیان می‌شود.

http://www.znu.ac.ir/data/prmovie/1392/sokhanraniyehMrAbbasi921129/data/images/img_8454.jpg

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه گزارشی که بانک جهانی نسبت به افق کشورها ارائه کرده است، نگران‌کننده است، افزود: از سال 2003 تا 2015 نقشه بدهی عمومی جهان، حیرت‌انگیز و تکان‌دهنده است.

عباسی یادآور شد: بدهی کشورهای جهان در سال 2003 میلادی 22 تریلیون بوده و این میزان در ابتدای سال جاری 52 تریلیون دلار رسیده است و این در حالی است که درآمد کره زمین در حال حاضر 45 تریلیون دلار است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی برای سال آینده نشان می‌دهد که سه تریلیون دلار به میزان بدهی جهان اضافه می‌شود و این روند تا سال 2050 شیب تندی را می‌یابد که افق روشنی برای بهبود این وضعیت وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه کشور ایران در مرحله دوم و سوم خطر قرار دارد،افزود: هر اقتصادی که پیشرفته‌تر و سرانه بالاتری دارد در موقعیت بدتری قرار دارد که این معمای پیچیده‌ای محسوب می‌شود و نشان می‌دهد این کشورها دارای وضعیت شکننده‌تری هستند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بدهی کشورهای پیشرفته در حال حاضر بیشتر از سایر کشورها است، بیان داشت: امروز ژاپن بعد از ایالات متحده بیشترین میزان بدهی را در جهان دارد.

عباسی با بیان اینکه کشورهای چین، هند و برزیل طی دو سال گذشته فشار اقتصادی جهان را متعادل می‌کردند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این کشورها با سقوط اقتصادی مواجه هستند.

وی پیری جمعیت را موج جهانی عنوان کرد و افزود: در سال 2035 بخش عمده‌ای از جمعیت کشور ایران را نیروهای سالمند تشکیل خواهند داد.

این استاد دانشگاه افزایش اضطراب و وابستگی عمده به زندگی دیجیتالی و بدهی را از مسائل جهان تا سال 2050 دانست و ابراز داشت: راه درمان مسائل جهانی در حوزه اقتصاد توجه به نظام مالی اسلامی است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدل بانکی ایران غربی است، بیان داشت: با وجوداعلام نظر مراجع اعظام در خصوص ربایی بودن بانک‌های ایرانی هنوز این موضوع به نحو مطلوبی حل نشده است.

عباسی با بیان اینکه چشم جهانیان به اصلاح جدی بانکداری غربی و معرفی الگوی جایگزین برای بانکداری کنونی است، اظهار کرد: علم اقتصاد در حال حاضر تسلیم شده و سقوط کرده است.

وی یادآور شد: در چنین فضای فاجعه باری که علم اقتصاد سقوط کرده است، از سال 2010 تا 2050 بدهی جهانی افزایش می‌یابد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروز سیستم عامل اقتصادی جهان لیبرالیستی و کاپیتالیستی است، بیان داشت: 62 درصد درآمد ایالات متحده از طریق بورس‌بازی و مناسبات مالی حاصل می‌شود.  

تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه طی 6 سال گذشته شاخص بورس ایران همواره رو به بالا بوده است، خاطرنشان کرد: این افزایش اثری در اقتصاد نداشته است.

عباسی با اشاره به اینکه شاخص بورس کشور نسخه دهم وال‌استریت است و مدل جدیدی در بورس و بانکداری محسوب نمی‌شود، اذعان داشت: فسادهای عظیم بانکی ایران از سال 70 آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد.

http://www.znu.ac.ir/data/prmovie/1392/sokhanraniyehMrAbbasi921129/data/images/img_8507.jpg

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ایران دارای بالاترین سرانه تعداد شعب بانک است، ابراز داشت: این نوع سیستم بانکی موجب شده تا افرادی همچون شهرام جزایری در دوره قبلی و بابک زنجانی در دوره جدید ظهور کنند.

این مسئول روند بورس در چهار سال گذشته را نامطلوب عنوان کرد و ادامه داد: ایران هنوز به الگوی جدیدی در بانکداری اسلامی دست نیافته است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه همه دولت‌های غربی رسما میزان بدهی خود را اعلام می‌کنند، تصریح کرد: نظام بانکی ایران شفاف نیست.

عباسی با بیان اینکه اقتصاددانان کشور نگران این وضعیت هستند، افزود: متاسفانه مردم جریان‌های سیاسی را می‌شناسند اما با جریان‌های اقتصادی آشنا نیستند.

وی بر ضرورت گفتن حقیقت به مردم تاکید کرد و بیان داشت: باید مسائل به صورت شفاف به مردم ارائه شود تا پدیده‌هایی همچون بابک زنجانی و شهرام جزایری به عنوان غده سرطانی در ساختار اقتصادی ظهور نکند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید انتظارات و توقعات مردم پایین آورده شود، گفت: جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز راه دیگری برای اعتلای اقتصاد است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی مردم را پشتیبانان واقعی نظام اسلامی دانست و اذعان داشت: اگر تیم مذاکره‌کننده پشتیبانی مردم را نداشته باشد، با عزت نمی‌تواند در مقابل این کشورها بایستد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">