دکترین وام در عهد عتیق (بخش ۱) - هاله اسماعیل‎‌نژاد


مقدمه    

   برای شناخت هر قومی و پیروان هر مذهبی باید به اسناد بالادستی و الهام بخش آنان رجوع نمود. امروزه کتاب مقدس به عنوان سند تفکر استراتژیک یهودیان و مسیحیان  قلمداد می‌گردد. برای شناخت تفکر یهودی و تفکر مسیحی اولین گام شناختن و کسب معرفت نسبت به کتب مقدس آنان است. از آن‌جا که همه‌ی نظامات اقتصادی و تفکرات پارادایمتیک اقتصادی توسط یهودیان در تاریخ اقتصاد دنیا پایه ریزی شده است؛ لذا برای آگاهی یافتن نسبت به کنه جریانات، شریانات، نهادها و جریان‌های اقتصادی باید مفهوم «یهود» را از نو شناخت. چنین شناختی را باید از پارادایم یا چارچوب تصوری و تفکری که توسط کهن‌الگو‌ها، منابع باستانی، وحیانی و نخستین ترسیم می‌گردد، آغاز نمود. برای نمونه قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان، یهودیان و مسیحیان را این‌گونه وصف می‌کند:

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ (سوره مائده، آیه ۸۲)

بطور مسلّم، دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهى یافت و نزدیکترین دوستان به مؤمنان را کسانى می‌یابى که می‌گویند: «ما نصارى هستیم» این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادى عالم و تارک دنیا هستند و آن‌ها (در برابر حق) تکبّر نمی‌ورزند.

دکترین وام در عهد عتیق


فیلم سینمایی ملک سلیمان

حال که یهود به دشمنی کینه توزانه با مسلمان در قرآن شهره است، باید نسبت به ارتباطات و تعاملات خود با آنان در روابط شخصی و فردی در سطح تکنیکی، همچنین نظام سازی و حکومت‌داری در سطح استراتژیکی بیم‌ناک بوده و مراقبت نمود. یکی از مواردی که باید نسبت به آن مطالعه‌ی عمیقی صورت داد مسأله‌ی «وام» از دیدگاه یهود است. امروزه مهم‌ترین نهادهای متولی وام در جهان «بانک‌ها» و «مؤسسات مالی و اعتباری» اند که از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در سطح جهانی گرفته تا بانک‌های مرکزی دولت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی را شامل می‌گردد. مطالعه‌ی تاریخ[۱] نهاد «بانک» از زمان سلیمان نبی تا ناپل و سیسیل سده‌ی ۱۶ میلادی و بانک‌های عظیم چند ملیتی کنونی با هزاران شعبه در سرتاسر جهان نشان می‌دهد، یک نخ تسبیح، شالوده و بستر همه‌ی آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد و آن «تفکر و اهداف یهود همراه با نظام سازی یهودیان» است. برای مثال مهم ترین وام‌دهندگان زمان سلیمان نبی بزرگان یهود بودند که به مبارزه با آن نبی مسلمان پرداختند؛ مهمترین وام دهندگان در سیسیل و ناپل ایتالیای کنونی در سیصد و اندی سال پیش یهودیان در محله‌های گتو بوده‌اند و اکنون مهمترین بانک‌ها در محله‌های گتو بوده‌اند و اکنون مهمترین بانک‌ها و مؤسسات مالی و پولی دنیا توسط یهودیان ایجاد و اداره می‌شود.

ریسان یهودی صندوق بین المللی پول

در این زمینه برای آن‌که به بیان «دکترین وام» بپردازیم قصد داریم نخست چیستی وام، چرایی وام و چگونگی وام را تبیین نماییم، البته نه از منظر خود و جهان بینی اسلام بلکه از منظر یهود و پارادایم دین یهود. بدین منظور اولین گام دریافت پاسخ این سؤالات را در کتب عهد عتیق، در بخش نخست کتاب مقدس جستجو کرده‌ایم. این جستجو به مرور و به ترتیب از ابتدای کتب عهد عتیق خدمت خوانندگان عزیز به تفصیل تقدیم می‌گردد.

عهدعتیق

    کتاب مقدس از دو بخش عهد عتیق و عهد جدید تشکیل یافته است بخش نخست یهود و بخش دوم به مسیحیان تعلق دارد. عهد عتیق شامل:

۱- اسفار:

سفر پیدایش، سفر خروج، سفر لاویان، سفر اعداد، سفر تثنیه

۲- کتاب‌ها:

کتاب داوران، کتاب اول سموئیل نبی، کتاب دوم سموئیل نبی، کتاب اول پادشاهان، کتاب استر، کتاب ایوب، کتاب مزامیر/ زبور داوُد، کتاب امثال سلیمان، کتاب جامعه سلیمان، کتاب اشعیاء نبی، کتاب ارمیاء نبی، کتاب حزقیال نبی، کتاب دانیال نبی، کتاب هوشع نبی، کتاب یونس نبی، کتاب حبقوق نبی

 است. پنج سِفر نخست را به نام تورات می‌شناسیم که به اصطلاح وحیانی است اما توسط علمای یهود تحریف شده است کتاب‌های باقی نیز نوشته‌ی انبیاء الهی است که آن‌ها نیز توسط بزرگان یهود مورد دستبرد در جهت مطامع خویش واقع شده است. مفهوم وام در ترجمه‌های فارسی عهد عتیق اشتباهاً قرض به کار رفته اما مسامحتاً باید معنای وام را از آن برداشت نمود.

[۱] – خوانندگان گرامی را به دیدن مستند ترقی پول ساخته‌ی پروفسور نایل فرگوسن ارجاع می‌دهم.

منبع: جنبش ممانعت از جنگ با خدا(Reba.ir)