تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

فروپاشی دلار آمریکا در جنگ تمام عیار اقتصادی - معرفی و خرید کتاب جنگ‌های ارزی

باشگاه استراتژیست های جوان

کتاب جنگ‌های ارزی روایتگر داستانی است از چگونگی شروع فرآیند فروپاشی دلار آمریکا.

«امروز ما درگیر جنگ ارزی تازه‌ای هستیم و بار دیگر بحران بی‌اعتمادی به دلار در راه است… روند رو به رشد جهانی شدن، رواج مشتقات پولی[۱] و افزایش شدید نسبت بدهی‌ها به دارایی خالص[۲] در طول چهل سال گذشته، موجب واهمه‌ای مُسری و مهارناپذیر در عرصه‌ی پول و اعتبار شده است.

بحران تازه احتمالاً از بازارهای ارز شروع خواهد شد و به سرعت به بازارهای سهام، اوراق قرضه و کالاهای اساسی گسترش خواهد یافت.  وقتی دلار فروبپاشد، بازارهای تحت سیطره‌ی آن نیز فرو خواهند پاشید و هراس و اضطراب به سرعت همه جای جهان را در بر خواهد گرفت. -صفحه ۷ کتاب-»

به بیان لنین اگر می‌خواهید قدرت کشوری را از بین ببرید به «پول» آن حمله کنید. هرچند تمدنی که مبتنی بر انگاره‌های مارکسیسم بنا شده بود در پایان قرن بیستم میلادی با فروپاشی شوروی به تاریخ سپرده شد و ناکارآمدی آن ثابت؛ اما این جمله‌ی وی برداشت دقیق و به‌جایی از پایه‌های قدرت اقتصادی در یک جامعه‌ی مدرن است؛ و این مقوله یعنی «پول» در تمدن لیبرالیستی ماهیت و اهمیت دوچندانی دارد؛ چراکه پایه‌های لیبرالیسم بر قدرت اقتصادی یا مفهومِ معروف کاپیتالیسم (سرمایه‌گرایی) بنا شده است.

داستان کتاب حاضر به پیش‌دستی ایالات‌متحده‌ی آمریکا در بررسی و مطالعه‌ی مفهوم مدرن «جنگ ارزی» می‌پردازد؛ این‌که چگونه با شروع بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۷ میلادی مسئولان ارشد حکومت آمریکا به این صرافت افتادند که پایه‌های دلارشان تضعیف شده است و این می‌تواند موجبات فروپاشی نظامشان را فراهم کند؛ از این‌رو در آزمایشگاه فوق سری فیزیک کاربردی[۳] جمعی از فرماندهان نظامی و متخصصان اقتصادی را دور هم جمع کردند تا فرآیند شکل‌گیری «جنگ ارزی» را در بین ابرقدرت‌های اقتصادی جهان بازی کنند و از طریق آن به پیش‌بینی اقدامات احتمالی در عرصه‌ی واقعی دنیای ارزها دست یابند.

کتاب جنگ‌های ارزی

 

نویسنده‌ی این کتاب هم که در رأس این بازی قرار داشته است از روندهای آن استفاده کرده و ضمن روایت مستندگونه‌ی وقایع این بازی، نتایج تئوریک خود را در فصول بعدی کتاب می‌گیرد و دست به پیش‌بینی چگونگی شکل‌گیری بحران‌های بعدی جهانی می‌زند و مقوله‌ی جنگ ارزی[۴] را تئوریزه می‌کند:

«جنگ ارزی که در آن کشوری از راه کاهش دادن رقابتی ارزش پول خود در برابر ارز کشورهای دیگر به جنگ با آنان برمی‌خیزد، از ویرانگرترین و ترسناک‌ترین رخ‌دادها در اقتصاد بین‌الملل است. با به میان آمدن سخن از جنگ ارزی، گویی شبح رکود بزرگ باز سایه‌گستر می‌شود؛ آن‌گاه که کشورها با تخاذ سیاست فقیرسازی همسایگانشان از راه کاهش ارزش پول خود و اعمال تعرفه‌های گزاف موجب فروپاشی تجارت جهانی شدند. -صفحه ۵۴ کتاب-»

«در طول تاریخ، جنگ ارزی عبارت بوده است از تضعیف رسمی ارزش پول از سوی کشورها با هدف کوچک کردن ساختار هزینه‌ها، افزایش صادرات، ایجاد شغل و رونق بخشیدن به اقتصادهایشان به بهای تضعیف اقتصاد طرف‌های تجاری‌شان. اما این تنها راه ممکن برای جنگ ارزی نیست. یک سناریوی بسیار موذیانه‌تر هم هست که در آن از ارزها به عنوان سلاح نه در معنای مجازی، بل‌که در معنای حقیقی آن برای وارد آوردن لطمات اقتصادی بر رقبا استفاده می‌شود. حتی صِرف وجود چنین تهدیدی کافی است تا کشوری را وادار سازد در فضای نبرد ژئوپلیتیک به رقبای خود امتیاز واگذار کند. -صفحه ۱۹۸ کتاب-»

اهمیت اصلی بررسی جنگ‌های ارزی به مفهوم کلان و پراهمیت «جنگ اقتصادی» بازمی‌گردد که رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای مد ظله العالی در دیدار با کارگزاران نظام و اقتصاددان کشور در اسفند سال ۱۳۹۰، ضمن ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به طور رسمی ایران را درگیر در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی عنوان کردند و میدان مبارزه‌ی این نبرد را شفاف نمودند.

از سوی دیگر، اهمیت بررسی مقوله‌ی «جنگ ارزی» به جبهه‌بندی مبارزه‌ی تمام‌عیار دلار آمریکا با دیگر ارزهای رایج جهانی مربوط می‌شود و پول ایران، به‌عنوان ایدئولوژیک‌ترین دشمن آمریکا در رأس این جبهه قرار دارد.

این کتاب را باید در زمره‌ی متون استراتژیک حوزه‌ی اقتصاد و در ذیل دو مبحث جنگ اقتصادی و فروپاشی اقتصادی مورد بررسی و مطالعه قرار داد.


برای نمایش با ابعاد اصلی روی تصویر کلیک کنید.

CURRENCY WARS

مؤلف: James Rickards/جیمز ریکاردز

ناشر: Penguin

سال نشر: ۲۰۱۲ میلادی

ناشر ایرانی: بنیاد تعاون ناجا

سال ترجمه: ۱۳۹۳

مترجم: رحیم میلانی بناب

تعداد صفحات: ۳۴۸

لینک کتاب در وب‌سایت ناشر اصلی

این کتاب توسط پایگاه کدآمایی تهیه شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را با قیمت ۱۰۰۰۰۰ ریال (قیمت روی جلد ۱۵۰۰۰۰ ریال) از طریق تماس با شماره تلفن ۷۷۹۸۴۱۸۱-۰۲۱ تهیه نمایند.

پی‌نوشت:

[۱]. Derivatives

[۲]. Leverage

[۳]. Applied Physics Laboratory (APL)

[۴]. Currency War

منبع: کــدآمــایـــی

نظرات (۲)

خرید انلاین ندارید؟
پاسخ:
خیر
باید با شماره تلفن ۷۷۹۸۴۱۸۱-۰۲۱ تماس بگیرید و کتاب را تهیه نمایید.
باسلام و خسته نباسید:سخنرانی 5 خرداد اقای دکتر که لغوشد کی برگزار میشه؟؟؟ایشون جدیدا سخنرانی نخواهند داشت؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام
فعلا که استاد سخنرانی ندارند. جلسات سخنرانی از طریق سایت اطلاع رسانی خواهد شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">