تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات
نشست نقد و بررسی «به همین سادگی» با حضور سهیل سلیمی
پایگاه اینترنتی «سبک زندگی اسلامی» - با موضوع فرهنگ سازی ازدواج آسان

جوانانی که با عشق و مراوده عاشقانه تصمیم به ازدواج بگیرند، بی تردید در جنگ مشکلات نیز فاتح خواهند بود.

تیتر یک - به همت پایگاه اینترنتی «سبک زندگی اسلامی» نشست نقد و بررسی «به همین سادگی» با هدف طرح موضوع فرهنگ سازی ازدواج آسان برگزار شد.


در این نشست که با حضور «مسعود کارگر» کارگردان این مستند و «سهیل سلیمی» کارگردان و منتقد سینما برگزار شد، ابتدا مستند «به همین سادگی» از مجموعه آثار چهارمین جشنواره عمار برای حاضران به نمایش درآمد. سپس موضوع ضرورت و نحوه تسهیل در امر ازدواج مورد بررسی قرار گرفت.

کارگردان به همین سادگی؛ دلیل پرداختن به این موضوع و ساخت مستند را پرداختن به مسئله ای به نام مشکل اقتصادی در امر ازدواج عنوان کرد و گفت: کار را با گروهی از جوانان شروع کردیم که تمایل به امر ازدواج دارند اما با مشکل مواجه هستند.
 

2502_gallery.jpgسهیل سلیمی ضمن تقدیر از انتخاب این موضوع به عنوان یک معضل مهم جامعه اما مهم‌ترین مسئله مغفول مانده در مستند را کمرنگ بودن قضیه عشق پاک بین همسران در فیلم دانست و افزود: مسئله به گونه ای پرداخته شده که این افراد بسیار متفکرانه به قضیه ازدواج و تشکیل زندگی نگریخته و این‌گونه پذیرفته‌اند که با مشکلات کنار بیایند و قناعت را وارد زندگی خود کنند، اما چیزی بین این دو به نام عشق وجود دارد که سبب این قناعت شود هرچند در واقع امر این مسئله وجود دارد و از طرز نگاه و رفتار این زوج جوان می‌توان به محبت بین آن‌ها پی برد. اما خود کارگردان سعی کرده از آن دوری کند. در حالی که هدف ما از طرح این‌گونه مسائل ترغیب جوانان به تجربه کردن زندگی بر مبنای عشق پاک بین همسران است که در این مستند این مسئله دیده نمی‌شود.

عشق معجزه می‌کند؛ چرا آدم‌ها عاشق نمی‌شوند
این کارگردان سینما نقش جامعه در ایجاد فضاهای مناسب برای ایجاد امکان آشنایی جوانان را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: با توجه به نحوه آشنایی زوج جوان این مستند، به اهمیت این قضیه پی می‌بریم که قرار گرفتن جوانان در فضاهای سالم و ارزشی تا چه حد در ایجاد آشنایی و ترغیب و تصمیم گیری جوانان برای امر ازدواج می‌تواند موثر باشد و جوانانی که با عشق و مراوده عاشقانه تصمیم به ازدواج بگیرند، بی تردید در جنگ مشکلات نیز فاتح خواهند بود. زوج عاشق در هر شرایط زندگی خواهندکرد.

به گفته سلیمی مشکلاتی از جمله داشتن منزل شخصی و تأمین مالی و ... تبدیل به بت‌هایی در جامعه شده‌اند که نیاز به بت شکن دارد. موانعی مثل خرید خانه و اجاره و رهن منزل دغدغه‌هایی است که مانع گرایش جوان به ازدواج می‌شود اما راه چاره در بازگشت به همان سنت‌های قدیمی در تشکیل خانواده یعنی ازدواج بدون تشریفات آنچنانی و با حمایت والدین و حتی حضور در منزل پدری در سال‌های اولیه ازدواج است.

این کارشناس سینما بالا رفتن سن ازدواج و کاهش زاد و ولد را از عواقب سوء سخت شدن ازدواج دانست و خاطرنشان کرد: سخت شدن ازدواج نوعی فرصت سوزی برای دختران و زنان جامعه است. زیرا به موازات بالا رفتن سن ازدواج مردان با دخترانی از نسل جدیدتر ازدواج می‌کنند اما این امر برای دختران محال است.

در ادامه «عالمیان» کارشناس ارشد الهیات و معارف اسلامی امکان تشکیل زندگی به شیوه ارائه شده در فیلم را منحصر به طیف خاصی از جامعه دانست و اظهار داشت: تشکیل زندگی با کمترین امکانات در خوابگاه دانشجویی امری نیست که قابلیت تعمیم به همه جوانان در آستانه ازدواج را داشته باشد و امروز تهیه مسکن به عنوان مهم‌ترین درگیری ذهنی فرد در آستانه ازدواج است. از این رو باید با عبور از کلیشه های موجود، از زاویه دیگری به طرح مسئله و ارائه راه حل آن پرداخت.

«عبدی» از دیگر حاضران در نشست با اشاره به مباحث ارائه شده در فیلم اظهار داشت: مخالفان ساده گرفتن ازدواج و موافقان آن از آن جهت که هردو بر پایه باورهای فردی خود زندگی می‌کنند به نوعی صاحب حق هستند اما نکته مهم اینجاست که ما باید با دیدن یک معضل به جای توجیه و علل تراشی آن، به جنگ عوامل ایجاد مشکل برویم. امروزه متأسفانه بالا رفتن سن ازدواج در جامعه ما پذیرفته شده و بی تعهدی و اباحه گری، روابط ناصحیح بین دختر و پسر و عدم توجه والدین به شکل گیری و تعمیق این روابط از جمله عوامل بروز این مشکل است و حال وظیفه ما جستجو برای یافتن عواملی از این دست و پاسخ و حل مسئله است.

یکی دیگر از جوانان حاضر در نشست تبدیل شدن خواست ضروریات تشکیل زندگی به نیاز را از موانع رغبت جوانان به ازدواج دانست که رسانه های بصری از جمله سریال‌ها و فیلم‌ها نقش عمده ای در رسوخ و ترویج این شکل از زندگی در جامعه دارند.

به گفته «حسن عبدالصمد» ترویج باور الهی و اعتماد به روزی رسان بودن خدا به اشکال مختلف و نهادینه کردن فرهنگ کار در جوانان و همچنین بحث مهمی به نام واسطه گری و دخیل شدن نهادهایی مثل مساجد در تأمین کمک هزینه های ازدواج از جمله عوامل و راهکارهایی است که می‌تواند در ساده شدن مشکل ازدواج به ما کمک کند.
 

2505_gallery.jpgپرداخته شدن تک بعدی به وجه اقتصادی در تشکیل یک خانواده از جمله انتقاداتی بود که حاضران نشست به همین سادگی وارد دانسته و پرداختن به محبت بین زوجین به جای قناعت و ساده زیستی به عنوان مهم‌ترین عامل استحکام و دیگر انتقاداتی را مورد تاکید قرار دادند.

سهیل سلیمی در بخش دیگری از این نشست بر کاهش چشمگیر انگیزه و قدرت مسئولیت پذیری جوانان پسر اشاره کرد و گفت: در بسیاری از جوانان به وضوح دیده می‌شود که به عکس جوانان نسل قدیم ایرانی، تسلیم شرایط شده و تلاشی برای بدست آوردن شریک زندگی و مقابله با مشکلات برای رسیدن به این خواسته ندارند. این مسئله ای است که از آن غافل شده ایم اما باید برای حل آن فکری کرد.

وی زندگی همسران جانبازان را مصداق عینی زندگی عاشقانه توام با مشکلات دانست و ساختن فیلم ها بر مبنای واقعیت را به عنوان راهکار توصیه‌ای برای حل مشکل و ترویج ازدواج و زندگی آسان عنوان کرد.

تبدیل شدن نوع زندگی حضرات معصومین (علیها سلام) از الگوهای واقعی زندگی اسلامی به تابلوهایی در لفظ و زبان، ضرورت تبدیل شدن نفس ازدواج به دغدغه شخصی جوان، کمرنگ شدن مسئولیت پذیری پسران جوان جامعه، بسنده کردن به حداقل‌های زندگی و به خصوص اهمیت یافتن معیار ظاهر به جای اعتقادات، تاثیر تربیت فرزند سالار  بر سخت شدن امکان ازدواج در آینده از دیگر مباحثی بود که به عنوان زمینه های سخت شدن ازدواج در جلسه طرح و مورد بحث قرار گرفت.

در پایان این نشست حاضران در جلسه بر ضرورت تشکیل نشست‌هایی از این دست جهت تبیین واقعیت‌های موجود و رسیدن به راهکار عملی تاکید کردند.

منبع:
پایگاه اینترنتی «سبک زندگی اسلامی»

نظرات (۳)

سلام
احسنت! مطلب بسیار خوبی بود
تشکر
سلام
ممنون
بحث جذابیه! امیدوارم این حرف ها بدست اهلش به عمل تبدیل بشه.
به امید خدا
سلام. ممنون از اینکه این موضوع مهم را که امروزه تبدیل به معضلی بزرگ برای جوانان و خانواده هایشان شده است را مطرح کردید.من امروز اتفاقی به یک مطلبی از آیت الله مظاهری که مرتبط با ازدواج هست برخورد کردم. با این عنوان: بسیاری از مهریه ها و جهیزیه ها، ننگ شیعه است.
حالا ادامه صحبت های ایشان را بخوانید که خالی از لطف نیست:
امروزه بسیاری از مردم راجع به ازدواج‌ها تجمّل‌گرا هستند. بسیاری از مهریه ­ها خلاف شرع است. مجالس عقد و عروسی و ولیمه که امروزه رایج شده است، غلط است و تجمّل‌گرایی است و گناه تجمّل‌گرایی بزرگ است. همگانی شدن زندگی مصرفی از نظر علم اقتصاد خطرناک است. اسلام می­گوید همه باید ساده‌زیست باشند. البته ساده‌زیستی امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» و حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» را نیز از ما انتظار ندارند. بلکه از شیعیان انتظار می‌رود از تجمّل‌گرایی و مصرف‌گرایی پرهیز کنند. بسیاری از مهریه‌ها، جهیزیه‌ها و ولیمه‌های کنونی که در امر ازدواج صورت می‌گیرد، ننگ برای شیعه است. در اثر رواج تجمّل‌گرایی در جامعه، بسیاری از مردم با خانواده‌‌ای که فقیر باشد و زندگی تجمّلی نداشته باشد، ازدواج نمی‌کنند. و این جوانان که در اثر تجمّل‌گرایی دیگران نمی‌توانند ازدواج کنند، اگر مرتکب گناهی شوند،‌گناه آن را برای کسانی که به تجمّلات و تشریفات دامن می‌زنند نیز می‌نویسند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">