تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

نقش جنبش دانشجویی در تحقق مطالبات امام خامنه ای

قم - 24 تیــر 1392

تیتر یک - به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حسن عباسی شب گذشته در چهارمین دوره طرح ولایت استان خراسان رضوی که در قم در حال برگزاری است، با موضوع «نقش جنبش دانشجویی در تحقق مطالبات امام خامنه ای» به سخنرانی پرداخت.

وی جنبش دانشجویی را یکی از مولفه‌های نظام اجتماعی مدرن در سطح جهان دانست که در 150سال گذشته عامل محرک اجتماع بوده است و افزود: رقیب این جریان، جنبش کارگری بود که بیشتر در کشورهای چپ و سوسیالیستی وجود داشته است.

رئیس مرکز بررسی دکترینال امنیت بدون مرز با این حال جنبش دانشجویی را پیشتاز دانست و گفت: جنبش کارگری به علت زمان طولانی حضورشان در یک صنف به دنبال حل مشکلات خاص حوزه‌ خودشان هستند؛ اما جنبش دانشجویی ویژگی هایی مثل آرمان‌خواهی دارد که هیچ جنبشی ندارد.



جوهره حرکت جنبش دانشجویی آرمان خواهی است

عباسی جوهره حرکت جنبش دانشجویی را همین آرمان خواهی عنوان کرد و افزود: دانشجو دغدغه فردی و شخصی ندارد و به برکت انقلاب اسلامی در خط مقدم تحولات اجتماعی بوده است.

وی با اشاره به مفهوم «امام جامعه» بویژه در جامعه اسلامی گفت: جنبش دانشجویی در تبیین دیدگاه امام جامعه و بسیاری از مسائل نقش بدیل در گذشته ایفا کرده است و در آینده نیز ایفا خواهد کرد.

رئیس مرکز بررسی دکترینال امنیت بدون مرز در تشریح کلمه جنبش به بیان مثالی از چرخه چشمه آبی در کوه تا دریا اشاره و تصریح کرد: این چرخه پنج مفهوم دارد؛ اول چشمه که منشاء شکل گیری رودخانه هاست، دوم موج که باعث می‌شود آب از چشمه سراریز شود، سوم جنبش که آب مسیرخاکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با خود همراه می‌کند.
 

عباسی ادامه داد: مفهوم چهارم جریان است که بعد از جنبش شکل می گیرد و به معنای استمرار تا دریاست؛ وقتی این آب به دریا می‌رسد تبخیر شده و دوباره به وسیله ابر به چشمه برمی‌گردد که در نهایت یک نهضت را رقم می زند.

وی همه این مفاهیم را در چشمه مشترک دانست و گفت: این چشمه ها، چشمه های حرکت فکری اند که بدون آن موج، جنبش، جریان و نهضت رقم نخواهد خورد.
 

جنبش دانشجویی نزدیک ترین دیدگاه به امام جامعه را دارد

این کارشناس مسائل استراتژیک چشمه فکری جنبش دانشجویی را ولایت عنوان و تصریح کرد: جنبش دانشجویی این چشمه و مبنای فکری را با جامعه مرتبط و به عنوان پیشتازترین مجموعه در نظام آرمان خواهی را در درجه اعلا دنبال می کند؛ نزدیک ترین دیدگاه را هم به امام جامعه دارد.
 
عباسی جنبش دانشجویی حزب اللهی و طلاب را مهم ترین مجموعه ها برای تحقق منویات امام جامعه و دستورات قرآن و عترت دانست و تاکید کرد: این دو قشر در مدتی که در این جنبش ها هستند، تمام زندگی خودشان را وقف می‌کنند و میراث دار نسل قبل خود هستند.

وی افزود: این جنبش دانشجویی اگر از چشمه ناب سیراب نشود یا اینکه سرچشمه اش مسموم باشد، دچار انحراف می‌شود.


جنبش دانشجویی تنها تشکلی بود که در فتنه 88 دچار تردید نشد

رئیس مرکز بررسی  دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه سخنانش مهم ترین کارکرد جنبش دانشجویی را جلوگیری از محاق رفتن دیدگاه امام جامعه دانست و بیان داشت: اگر سال ها قبل از فتنه 88 به حرف امام جامعه گوش می‌دادیم انتخابات 40 میلیونی به ضد خودش تبدیل نمی‌شد.

عباسی با بیان اینکه جنبش دانشجویی تنها تشکلی بود که در فتنه 88 دچار تردید نشد، گفت: هرگاه ملتی جوانانی نداشت که متوجه کلام امامشان بشوند، آن امام توسط متحجرین در سجاده شهید خواهد شد؛ اگر جنبش دانشجویی پیرامون سه امام اول شیعه بود که آرمان گرایانه از این چشمه های اصیل سیراب شوند، آنها شهید نمی‌شدند.


3 گروهی که جنبش دانشجویی باید از آنان مطالبه داشته باشد

وی وظیفه جنبش دانشجویی را دریافت از چشمه اصلی فکر و مطالبه از سه گروه جامعه دانست و تصریح کرد: باید ابتدا از خودشان و دانشگاه مطالبه داشته باشند، سپس از مسئولان و حکومت و در نهایت از عموم جامعه بخواهند که به مبانی و چشمه اصلی فکری عمل کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با اشاره به زمان وقوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مجاهدت هایی که صورت گرفته تا انقلاب اسلامی ایران به ثمر برسد، تصریح کرد: در مصر اخوان المسلمین 90 سال بعد از حسن البناء جنگیدند و تلاش کردند تا اینکه سال قبل به حکومت رسید؛ اما بیشتر از یک سال دوام نیاورد؛ دو جمعیت متوازن دربرابر هم قرار گرفتند و نمی دانستند چه کنند تا اینکه ارتش کودتا کرد.


مصر دانشجویان ایرانی نداشت که ریشه آمریکا را بخشکاند

عباسی با بیان اینکه بسیاری از مبارزین قبل از انقلاب از مصری ها الهام می‌گرفتند، بیان کرد: همین مصری‌ها حکومتشان را ظرف یک سال از دست دادند؛ چرا که ریشه آمریکا و اسرائیل را زود نخشکاندند؛ همان کاری که دانشجویان در ایران با تسخیر لانه جاسوسی کردند.

وی ادامه داد: مصر به جای آن که علیه اسرائیل جهت گیری کند با امکاناتش و پول عربستان به سوریه ریخت؛ در دوره مرسی اسرائیل هشت روز علیه غزه جنگ راه انداخت؛ اما فلسطینی ها با موشک های ایرانی مقابله کردند نه موشک های مصری.


سوریه 30 ماه مقاومت کرد؛ چون به حرف یک «امام» گوش داد

رئیس مرکز بررسی  دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره به شیعه کشی، رابطه با اسرائیل و عدم حمایت از فلسطین در مصر گفت: این اتفاق ها رخ داد چون عنصری به نام ولایت فقیه در مصر نبود؛ در حالی که در جامعه ایران هر گروه و جریانی به التهاب برسند، به امام جامعه که همچون پدری است، نگاه می‌کنند.

عباسی با بیان اینکه امام جامعه اسلامی زیاده خواهی و انحراف را می‌گیرد و با تاکید بر اینکه عامل بقای کشور ایران و اسلام به «امام» است، گفت: امام مسلمین گوشش به خداست نه همانند سایر کشورها چشم به مسکو، لندن و واشنگتن بدوزد.

وی وضعیت کشورهای مثل عربستان، پاکستان، افغانستان، بحرین، تونس و لیبی را به علت نداشتن «امام» دانست و افزود: علت عزیز بودن مردم جنوب لبنان این است که «امام» دارند یا اینکه سوریه 30 ماه مقاومت کرده چون به حرف یک «امام» گوش کرده است.


اولین ویژگی جنبش دانشجویی عدم غفلت و داشتن چشم دشمن شناس است

رئیس مرکز بررسی  دکترینال امنیت بدون مرز با اشاره خطبه 24 نهج البلاغه و اینکه نسل قبل انقلاب، 35 سال قبل به این خطبه گوش دادند، گفت: مردمی که فکر می‌کنند در خانه شان با دشمن باید مدارا کنند، ذلیل و خوار می‌شوند؛ دشمن نباید در منزل و کشورمان به ما حمله کند.

عباسی به اشاره به رهبر انقلاب به عنوان «امام جامعه» بیان داشت: امام جامعه می فرمایند: «هیچ ملتی به خاطر غفلت ستایش نشده است»؛ بنابراین اولین ویژگی جنبش دانشجویی عدم غفلت و داشتن چشم دشمن شناس است.


کلیدی ترین مطالبه رهبری، شعارهای انقلاب است

وی در ادامه با اشاره به آخرین دیدار دولت فعلی با رهبر انقلاب و توصیه به خواندن وصیت نامه امام راحل(ره) گفت: کلیدی ترین مطالبه رهبری در همین دیدار با دولت بود که فرمودند: «امتیاز دولت این بود که شعارهای انقلاب را مطرح کرد» و از این مسئله خجالت نکشید؛ درحالی که خیلی ها خجالت می‌کشند شعارهای انقلاب را سر بدهند.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه  در سال های گذشته خطری به صورت نهادینه و تئوریزه شده در داخل کشور به وجود آمده، تصریح کرد: آقای بازرگان در زمان دولت موقت می‌گفت: « آقای خمینی ایران را برای اسلامی می‌خواهد و ما هم می‌گوییم اسلام را برای ایران می‌خواهیم».

عباسی در تحلیل این خطر بیان داشت: اگر قرار باشد اسلام را شخصی کنیم و برای خودمان بخواهیم، اسلام تا زمانی که به نفع ماست باشد؛ در غیر این صورت کنارش بگذاریم.

وی ادامه داد: امام راحل (ره) ایران را برای اسلام می خواست، همان طور که امام حسین (ع) جانش را برای بقای دین جدش فدا کرد.
 

شعار «اسلام برای ایران» به شعار« ایران برای ایران» رسید

رئیس مرکز بررسی  دکترینال امنیت بدون مرز با بیان اینکه شعار بازرگان به جایی رسید که گفتند ایران برای ایران باشد و لزومی ندارد در جهان شعار انقلابی بدهیم، بیان کرد: افغانستان و عراق اشغال شد؛ اما ما صحبت از گفت‌وگوی تمدن‌ها کردیم و بعد از 12 سال اشغال افغانستان عده ای تازه  فهمیدند که طالبان و القائده حتی یک ترقه هم علیه اسرائیل شلیک نکرد.

فرق جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی

عباسی با اشاره به شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» در فتنه 88 گفت: این شعار ناشی از یک عقبه فکری است که با پول بیت المال کارهای مطالعاتی انجام دادند و یکی از تئوریسن هایش در مقاله ای می‌گفتکه « جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی، مسئله این است».

وی در تشریح این حرف بیان داشت: منظور این بود که اگر جمهوری باشیم، رئیس جمهور، دادگاه های عمومی و مرزبانی کافی است و نیازی به رهبر انقلاب، دادگاه انقلاب و سپاه پاسداران انقلاب نداریم.

رئیس مرکز بررسی  دکترینال امنیت بدون مرز ادامه داد: زمانی گفته می‌شد گفت وگوی تمدن ها و یک عده کشیش را جمع کردند؛ اما در همان زمان عراق و افغانستان در کنارمان سقوط کرد؛ در حالی که یک نفر دیگر بعدها بدون خجالت در سازمان ملل گفت: « اللهم عجل لولیک الفرج» و در سه جنگ پیروز شدیم.

عباسی با اشاره به پیروزی های ایران در جنگ های مختلف 33، 22 و هشت روزه گفت: امنیت ایران را با همین چیزها بالا بردیم و ملتی که امام و ولی دارد،هیچ گاه ضربه نمی خورد؛ اما اگر بگوییم جمهوری اسلامی، در واقع نهادهای انقلابی را کنار گذاشته ایم.

 

تا امام زمان(عج) ظهور نکرده است، انقلاب هم وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی تا زمان ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد، گفت: امروز اگر به لبنان و فلسطین نرویم تا انقلاب را صادر کنیم، دشمن تروریست را در داخل کشورمان می آورد؛ همین کار را در سیستان و بلوچستان کرد؛ اما از اقتدار و امنیت کشورمان ترسید.

رئیس مرکز بررسی  دکترینال امنیت بدون مرز ادامه داد: هرگاه جمهوری اسلامی بودیم، دشمن ما را محاصره کرده است؛ اما با انقلاب اسلامی به امنیت و اهمیت رسیدیم به حدی که پای هر میز مذاکره ای باید ایران حضور می‌داشت.


برنامه 50 سال آینده را به جوانان مان آموزش می‌دهیم

عباسی با اشاره به تفاوت جوانان ایران و کشورهایی مثل افغانستان و عراق گفت: ملتی که به جوانانش برنامه 50 سال آینده را آموزش می‌دهد با ملتی که تلاش می‌کند اشغال گران را از کشورش خارج کند، فرق دارد.

وی ادامه داد: جوانان ایران برای 1444 کلاس های تخصصی دارند و یاد می‌گیرند زمانی که 70 ساله می‌شوند، در جهان چه خبر است و در کشورش چگونه باید عمل کند.

رئیس مرکز بررسی  دکترینال امنیت بدون مرز افزود: این مسئله به این خاطر است که کشورمان امامی دارد که ترند گذاری هایی همانند «سال جهاداقتصادی»، «سال اصلاح الگوی مصرف»، «نهضت تولید علم » و «مهندسی فرهنگی» می کند.


ابر مسیرهای آینده ایالت متحده آمریکا

عباسی با اشاره به ترند 2050 آمریکا که ابرمسیرهای آینده این کشور را مشخص می‌کند،خاطرنشان کرد: این ترند، 13 مگا ترند دارد که در واقع بدبختی های جهان است؛ اولینش DEBT یا بدهی است، اقتصاد آمریکا با 16.8 تریلیون دلار بدهی عملا ورشکسته است و مردم اروپا هم 30 ماه است که در خیابان اند.

وی دومین مگاترند آمریکا را تفرد و اصالت فردی عنوان و تصریح کرد: اصالت فردی به عنوان یک ویروس تربیتی غرب و اروپا را از پا درآورده است و در دانشگاه ها و مدارس ما هم وجود دارد؛ نسل قبل انقلاب باید سکولاریزم را می شناخت اما نسل فعلی ایندیویژوآلیسم یا فردگرایی را بشناسد.


تفرد و اصالت فردی، ویروس تربیتی غرب

رئیس مرکز بررسی دکترینال امنیت بدون مرز دربیان مثالی به فرزندان امروز اشاره کرد که اتاق جداگانه دارند و پدر و مادر باید حتما با اجازه وارد اتاقشان شوند  و در خصوص مشکلات فرد گرایی گفت: آمار بالای طلاق، سن بالای ازدواج و کم بچه دار شدن نتیجه فرد گرایی است؛ در 12 سال گذشته هم 65 درصد دختران دانشجو بوده اند و این خود عامل تاخیر در ازدواج است و از این لحاظ تنها کشوری هستیم که چنین مشکلی داریم.

عباسی شهرنشینی، دیجیتالی شدن و تغییرات زیست محیطی را بخش دیگری از مگاترندهای 2050 آمریکا دانست که در سال 2010 تدوین شده است و افزود: این ترندها را یک کشور به نام ایالت متحده آمریکا برای همه جهان برنامه ریزی می‌کند؛ اما یک کشور مثل ایران می‌تواند با آن مقابله کند.


ایران نرم افزار اداره ‌جهان را دارد / ترندهای «امام جامعه» را دنبال کنیم

وی با بیان این‌که ریچارد واتسون تئورسین ترندهای آمریکا سه کشور را دارای کلید قدرت جهان آینده عنوان می‌کند، تصریح کرد: واتسون می‌گوید: یکی از این کشورها ایران است؛ چرا که ایران نرم افزار اداره جهان را تولید می‌کند.

رئیس مرکز بررسی  دکترینال امنیت بدون مرز نظام سازی را وظیفه جنبش دانشجویی دانست و بیان داشت: آنچه رهبری می‌خواهند را باید دانشجویان مطالبه کنند، رهبری فرمودند: « امام(ره) با فقه استدلالی این انقلاب را رقم زد، مشکلات امروز مثل بانکداری بدون ربا را هم باید فقه استدلالی حل کند؛ بنابراین بروید کرسی های فقه حکومتی را راه بیندازید.»

عباسی مهم ترین مطالبه را این دانست که ببینم «امام جامعه» چگونه ترندگذاری کرده است و آن را دنبال کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آفات های جنبش دانشجویی به نمونه های جهانی آن اشاره و تصریح کرد: در اروپا و آمریکا سعی شد که صدای جنبش دانشجویی به جایی نرسد و به آنها گفتند که اگر نمی توانید دنیا را تغییر بدهید، خودتان را تغییر بدهید؛ از این طریق مدل اعتراضی شان را به مدل مو، کفش و موسیقی تبدیل کردند.


مهم ترین آفت جنبش دانشجویی نامعلوم بودن عقبه فکری است

رئیس مرکز بررسی دکترینال امنیت بدون مرز ادامه داد: مهم ترین آفت جنبش دانشجویی نامعلوم بودن عقبه فکری و بلد نبودن کار تشکیلاتی است، نباید در سطح خودشان دچار قدرت طلبی بشوند؛ علاوه بر این باید به خودسازی و توجه به «امام جامعه» نیز بپردازند.

عباسی افزود: جنبش دانشجویی باید همچنان آرمان گرا بماند و آرمان های «امام جامعه» را پیگیری کنند.


نقد دولت آینده ناظر بر آرمان های «امام جامعه»

وی در پاسخ به سوالی در مورد دولت آینده نیز گفت: این دولت چون از یک نگاه سیاسی متفاوت است، امکان دارد از نظر فکری با ما زاویه داشته باشد؛ اما با این حال حکمش را از امام جامعه می‌گیرد، پس باید به مدیریتش تن بدهیم؛ اما در نقد، تبیین و تحلیل ناظر بر آرمان ها که امام جامعه انجام می‌دهد،دست بر نمی داریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">