تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

همایش «عبور از فتنه»

سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۱، ۰۷:۵۶ ق.ظ

همایش «عبور از فتنه»
1 اسفند 1388- دانشگاه شهرکرد

تیتر یک - به گزارش شبکه خبر دانشجو، دکتر حسن عباسی اول اسفند ماه در همایش «عبور از فتنه» در جمع دانشگاهیان دانشگاه شهرکرد با تشریح دیدگاه هگل درباره تاریخ، اظهار داشت: در این دیدگاه تاریخ کاملاً دورانی است؛ اما شیعه دو اصل از اصول پنجگانه خود را به حکمت و فلسفه تاریخ خود اختصاص می دهد و معتقد به حرکت تاریخ است و با استناد به قرآن حرکت تاریخ را که حرکت خطی می‌داند که از یک نقطه آغاز و به نقطه‌ای دیگر ختم می‌شود و حرکت دورانی ندارد.

وی افزود: در دیدگاه شیعه، تاریخ حرکت خود را با آدم آغاز می کند، در میانه راه و مرحله ختم نبوت گام اول تاریخ را پایان یافته تلقی می‌کند و در مفهومی به نام غدیر مسئله امامت را رقم می‌زند و امامت را تا انتهای حرکت عالم چارچوب حرکت تاریخی خود می‌چیند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز بیان داشت: از دید شیعه، تاریخ حرکتی از آدم تا انتهای عالم است که چارچوب آن در مقطع نبوت و امامت رقم خورده و تنظیم می شود و فراز و فرودی را که می‌سازد در دل اندیشه شیعه مبتنی بر عهدی است که بشر با خدا بسته است و بیرون از عهد با خدا، موضوع عام تاریخ است.

عباسی با اشاره به مسئله غیبت صغری و غیبت کبری حضرت مهدی(عج)، گفت: در ذیل غیبت کبری امام دوازدهم(عج) شیعه، حرکت زعما از ابن قولویه شروع شد و پس از یک دوره هزار ساله در سال 57 فضای فرهنگی را به گونه‌ای رقم زد که حضرت امام خمینی(ره) به عنوان شصتمین نفر بعد از 15 خرداد 42 موفق شد انقلاب را به نتیجه برساند و 10 سال پس از وقوع انقلاب به دست شصت و یکمین نفر حضرت آیت الله خامنه‌ای سپرده شد.

وی افزود: این حرکت که مستمر است، در طول 31 سال گذشته در 4 وادی، مسئله تاریخ سازی را به گونه‌ای جدید رقم زده است و مسئله دهه چهارم و نسل کنونی که ادامه حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آنان مبتنی بر این چهار وادی است که انقلاب از آن عبور کرده است.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز، سه دهه اول انقلاب را به ترتیب پارادایم های نه شرقی نه غربی، حیرت بین سنت و مدرنیسم، تفکیک اصالت انسان خواند و تصریح کرد: دهه چهارم انقلاب، دهه تبیین نور و ظلمات است.

عباسی یادآور شد: دهه اول انقلاب به عنوان وادی نه شرقی نه غربی، یک دهه نفی و تاریخ سازی است و مردمی که انقلابی کرده اند باید سبک زندگی خود را مشخص کنند که دهه دوم وادی چیستی و ماهیت انقلاب است.

وی با بیان اینکه دهه سوم هزینه سنگینی صورت گرفت که جامعه مدنی شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تفکیک مناسبات فرهنگی و سنت و مدرنیسم مربوط به دامنه فرهنگی مهم است در دهه سوم، اومانیسم و حقوق بشر معیار شد نه حقوق خدا.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز خاطرنشان کرد: در حالی که شوروی و آمریکا هر دو مارکسیسم و لیبرالیسم را به بشر می داد، انقلاب اسلامی ادعا کرد که اصالت را به خدا می دهد و دو قطب اصلی اصالت خدا یا انسان شکل گرفت.

عباسی با اشاره به اینکه حجم عظیمی از مناسبات علوم انسانی در دانشگاه‌ها بر مبنای اول بشر است، گفت: انقلاب اسلامی توسط مردم که ریشه‌ای متدین هستند؛ نظامی را می خواهد که اصالت را به خدا بدهد؛ ولی محیط روشنفکری تلاش می کرد که در چارچوب اندیشه مدرنیسم، اصالت بشر را نهادینه کند که در نهایت فرار کرده و در دامن غربی که در وادی پست مدرن است، پناهنده می شوند و در رسانه های غربی علیه مردم خود حرف می زنند.

وی گفت: پارادایم دهه چهارم که یک سال از شکل گیری آن می گذرد و استمرار حرکت این دهه مبنی بر این پارادیم صورت می گیرد، تبیین نور و ظلمات است.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات ماه‌های اخیر کف روی آب از مسائل و لایه‌ای زیرین این مناسبات اقیانوسی بود که اصالت بشر در یک سو و اصالت خدا در سوی دیگر به مثابه اتوبان دو طرفی است که وجود یکی به معنی نفی دیگری است.

عباسی با اشاره به اصالت خدا که آرزوی همه انبیای الهی بود و تمام ائمه اطهار(ع) برای آن زحمت کشیدند، واکنش مردم ایران در 9 دی و 22 بهمن را واکنش و پاسخ فطری در اصالت خدا محوری دانست.

وی با بیان اینکه شیطان پرستی موج چهارم پست مدرنیسم است که در موسیقی و سینما به طور چشم‌گیری استمرار دارد، افزود: در خدا محوری چهار واگن است که واگن انتهایی سنت سئیه است که وقتی انسان از سئیه فاصله گرفت و اصالت شرع، سنت الهی و سنت حسنه و دینی را پذیرفت، دهه چهارم جمهوری اسلامی شکل می گیرد.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز تصریح کرد: روشنفکرها که نمی‌دانند نهایت واگن هگل کجاست، با بستر و زمینه فطری مردم خود مبارزه کرده و دعوا در لایه‌های بنیادین فکری، دعوای پارادایمی است.

عباسی با استناد به آیة الکرسی سوره بقره که ولی مؤمنان را یکی می داند و طاغوت تکثر اولیاء دارد، گفت: وقتی حقوق بشر معیار شد نه حقوق خدا، بشر به بهانه حقوق بشر به خدا پشت کرده و دست به هر جنایتی و کشتاری می زند.

وی با بیان اینکه یک سال است که تقابل بین نور و ظلمت مشخص شده است، خاطرنشان کرد: در انقلاب کمی‌سازی شکل گرفت و در حال حاضر تلاش در راستای کیفی سازی است؛ ولی برخی مدیران و جریانات تلاش می کنند ملت را به وادی نه شرقی و نه غربی و البته هم با شرق و هم با غربی برسانند.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: فتنه لیبرال دموکرات، لیبرالیسم و کاپیتالیسم که مردم 31 سال به آن نه گفتند، در یک عقبگرد طیف عمده قدیمی در این چهار وادی امروز همچنان در وادی اول مانده است؛ با این تفاوت که می‌گوید، اشتباه کردیم و هم شرقی و هم غربی را می خواهیم که تهجر است.

عباسی با اشاره به شکست اقتصاد جامعه آمریکا، بیان داشت: فتنه از اینجا شروع می‌شود که روشنفکران جامعه ایران زیر بیرق جامعه‌ای با اقتصاد شکست خورده که مفاهیم چهارگانه خود را نیز از دست داده، سینه می‌زنند.

وی اباهه‌گری را مساوی با لیبرالیسم دانست و یادآور شد: جامعه روشنفکر ایران یک چارچوب قدسی از لیبرالیزم در غرب می سازد و بر سر مردم خود چماق می‌کند.

حرف روشنفکران ایران، نفی دین و حکومت دینی است

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با بیان اینکه وقایع بعد از انتخابات دهم در مقایسه با دوران بنی صدر بسیار ناچیز است، تصریح کرد: عمده روشنفکران حرف لیبرالی می زنند و حرف جدیدی نداشته و الان نیز ندارند و تمام حرف آنان نفی دین و حکومت دینی است.

عباسی اظهار داشت: وقتی دشمن سند رسمی انقلاب مخملی را برای ایران ارائه می دهد، موسوی با بازی در زمین دشمن یک بار هم اعلام برائت نمی‌کند و بداند کسی که در زمین دشمن بازی می‌کند باید اول موضع خود را نسبت مواضع دشمن روشن کند.

وی با بیان اینکه موسوی 30 سال حرکت ملت در نفی اسرائیل را نادیده گرفته و از شعار « نه غزه، نه لبنان؛ جانم فدای ایران» اعلام برائت نکرده است، افزود: کسی که برای غزه و لبنان دلسوزی نمی‌کند، طبق قرآن مسلمان نیست و روزی که دفاع از ایران نیز مطرح بوده برای ایران دلسوزی نکرده است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: این مدعیان می‌خواهند جامعه ایران را که با سرعت به سمت آینده پیش می‌رود، جامعه‌ای دارای بحران معرفی کنند؛ در صورتی که خود آنان دارای بحران هستند که نباید آن را به جامعه تسری بدهند.

عباسی خاطرنشان کرد: در دهه چهارم حرکت ویژه‌ای ایجاد شده که جهت نور و ظلمت را نشان می‌دهد و نه افراد و جناح‌های سیاسی جامعه، بلکه باید هرکس مبتنی بر اندیشه‌ای که عمل می‌کند، شناخته شود؛ چرا که اگر انسان حریت و آزادگی داشته باشد در بی بی سی علیه دولت و حاکمیت خود حرف نمی‌زند.

وی با اشاره به قطع فعالیت‌های هسته‌ای کشور در دوران اصلاحات و پیشرفت چشم‌گیر آن در حال حاضر، تصریح کرد: به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی نظام، جمهوری اسلامی ایران در راستای موفقیت‌های هسته‌ای موفق و بالنده است و دشمنان نمی توانند هیچ کاری از پیش ببرند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز اذعان داشت: مردم جامعه ایران در 31 سال گذشته هیچ پیامبر و امامی نداشته است و شأن و لیاقت و ارزش این مردم بسیار بالاست و دو رهبر انقلاب اسلامی با تکیه به این مردم مشکلات را حل کردند؛ اما این مدعیان چقدر با مردم هماهنگ و هم‌درد بودند.

عباسی با بیان اینکه حاکمیت در قضایای بعد از انتخابات نمی خواست برخورد کند وگرنه مثل کشور چین تانک در خیابان‌ها می آورد، خاطرنشان کرد: اساس نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب، جذب حداکثری و دفع حداقلی است و مردم مال حکومت و حکومت مال مردم است.

وی اشاره به اینکه کسی که حوادث بعد از انتخابات را برنامه ریزی کرده و خط و ربط داده، چرا باید چون پسر فلانی است به خارج فرار کند، گفت: ما با خاص بودن در حکومت مشکل داریم و همه ملت باید در استفاده از امکانات برابر باشند.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز با تأکید بر اینکه نظام نیاز به مطالبه عدالت دارد و هیچ کس معتقد نیست که نظام بدون عیب و نقص است، یادآور شد: مطالبه عدالت از زبان مقام معظم رهبری یعنی نقیض بی عدالتی، جور و ظلمی است که در برخی از دستگاه‌ها وجود دارد.

عباسی تصریح کرد: مدعیانی که در دعوای داخلی از دشمن خارجی اعلام برائت نمی‌کنند و به خاطر اظهارات خود در کشور آن طرف مرزها جایزه می گیرند، بدانند قطعاً ملت پشت آنها را خالی می‌کنند و مردم به رفتار دولت فعلی و قوای دیگر نیز انتقاد دارند؛ ولی بر سر اسلام با کسی شوخی ندارند.

وی با اشاره به اینکه فتنه زمانی پیدامی شود که دنیا طلبی و قدرت طلبی در انسان ریشه دوانده و ناکثین و قاسطین و مارقین را می سازد، گفت: شقه شقه شدن اسلام و کشته شدن امروز مسلمانان، تقصیر ناکثین و قاسطین و مارقین زمان اسلام می باشد و قرار نیست انقلاب اسلامی اجازه بازی را به ناکثین و قاسطین و مارقین بدهد.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز افزود: حضرت امام(ره) بر سر اسلام با کسی شوخی نداشتند و منتظری را کنار گذاشتند؛ چون می دانستند که کشور را دست لیبرال‌ها می‌دهد؛ ولی الان عده‌ای می‌گویند لیبرال، دموکرات مسلمان هستیم و وقتی اسلام آنقدر عزیز است که وجود مبارک امام حسین(ع) کشته می‌شود، پس همه باید بدانند که اسلام مهم است نه من و شما.

عباسی بیان داشت: انقلاب اسلامی دارای دو مرحله زایش است که در زایش دوم پس از گذشت 25 سال از زایش اول در سال 57 و می خواهد اقتصاد، سیاست و فرهنگ را رقم بزند و این مدعیان حرف و دیدگاه جدیدی ندارند؛ چرا که رئیس فرهنگستان کشور در آن 11 سال در ترمیم بهبود فرهنگ کشور هیچ اقدامی انجام نداده است.

در آینده حزب الله یمن وبال گردن غربی ها می شود

وی گفت: هر کس با شیعه شوخی کند، اشتباه بزرگی کرده است؛ اگر به جنوب لبنان حمله نمی‌کردند، حزب الله و اگر به ایران حمله نمی کردند، بسیج بوجود نمی آمد و امروز اعلام می کنم که در چند سال آینده حزب الله یمن وبال گردن غربی ها می‌شود.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی مردم با این همه مشکلات در حال تلاش برای حفظ اسلام نیمه بند هستند؛ برخی ها می خواهند ملت را به دامن مدرنیته ببرند.

عباسی با اشاره به وضعیت اقتصادی آمریکا با استناد به اظهارات فرگوسن از دانشگاه هارواد ربا را تنها مشکل اقتصاد آمریکا و غیر قابل حل دانست.

وی صورت بندی نه شرقی نه غربی، حیرت بین سنت و مدرنیسم، تفکیک اصالت انسان و تبین خدا و نور و ظلمات یا خدامحوری و انسان محوری را چهار وادی انقلاب در چهار دهه خواند و تصریح کرد: هر کس از سنت یا مدرنیسم لیبرالیزم یا دموکراسی حرف می زند در دو دهه قبل سیر می‌کند.

رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز تأکید کرد: امروز باید بحث و حرف جدیدی بزنند و این وقایع رخ داده در کشور نباید موجب چند دستگی جامع بشود؛ بلکه باید زمینه نشاط و شادابی سیاسی باشد و باید همدیگر را در کنار هم با وجود اختلافات و سلیقه های فکری و سیاسی تا جایی که پای خود را از مرزها فراتر نگذاریم و با دشمن دست مان در یک کاسه قرار نگیرد، تحمل کنیم./

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">