تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

تعلیق دهه سوم عمر در سبک زندگی دانشجویی

پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۱، ۰۶:۰۲ ب.ظ
تعلیق دهه سوم عمر در سبک زندگی دانشجویی
21 آذر 1391 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

تیتر یک - به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و با همکاری اداره کل اطلاعات استان البرز و با حضور دکتر حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین و مرکز بررسی های دکترین و مسئولین و استادان، کارکنان و دانشجویان بسیجی این واحد دانشگاهی کرسی نظریه پردازی با عنوان سبک زندگی دانشجویی در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد.

http://www.kiau.ac.ir/persian/news/91/9/IMG_0131.JPG
در ابتدای این مراسم مستند آذرخش برگزیده جشنواره مستندهای دانشجویی کشور به نمایش درآمد وسپس دکتر عباسی ضمن سخنانی مبسوط به بررسی سبک زندگی در دنیای امروز و مسائل پیش روی آن پرداخت.

دکتر حسن عباسی در سخنان خود با اشاره به اینکه مبحث سبک شناسی در زندگی از دهه 1970 در آمریکا و در پی مباحثی که مازلو و ارهارت مطرح کردند آغاز شد و به عنوان یک علم نوین بسیار مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است گفت: سبک زندگی در دنیای کنونی کانون توجه محافل فکری و علمی گوناگون از قبیل جامعه شناسی، فلسفه، روانشناسی، هنر و ... قرار گرفته است. وی با تشریح دوره های مختلفی که در جامعه ما وجود داشته افزود: سه دوره مهم در تاریخ جامعه ما پس از انقلاب اسلامی به چشم می خورد. دوره اول دوره منازعه ایدوئولوژی‌های بین چپ و راست بود که البته فرهنگ دفاع مقدس در آن غالب بود. دوره دوم دوره سازندگی بعد از جنگ و شکل گیری تفکر جامعه مدنی است که شعار و فعالیت دولت در حرکت به سوی جامعه مدنی بود که تلاشی بیهوده با حجمی کثیر از انتشارات کتب و مکتوبات در این خصوص همراه بود چرا که زمینه های فرهنگی هر جامعه با جامعه دیگر متفاوت است و آنچه در سایر مجامع جواب می دهد لزوما در جامعه ما ثمر نخواهد داد.

وی در ادامه افزود: دوره سوم شامل جامعه مدنی یا موازی و یا ایدئولوژی های چپ و راست نیست بلکه دعوت به سبک زندگی است.

دکتر عباسی اضافه کرد: این دقیقا همان روشی است که آمریکایی ها پیروی می کنند . آنها ابتدا سبک  و روش زندگی آمریکایی را به شما ارائه می کنند و سپس بدون اینکه متوجه شوید در میان مدت و درازمدت تبدیل به یک چهره از یک ایدوئولوژی خاص می شوید.

رئیس اندیشکده یقین در جایی دیگر از سخنان خود با بیان این موضوع که بشر امروز در زندگی سایبری یک زندگی دوم برای خود ساخته است تاکید کرد: این زندگی دوم بسیار متاثر از سبک و روش زندگی سایبر است که بنا بر آمار های ارائه شده بیش از 95درصد کاراکترها و آواتارهایی که افراد در این زندگی برای خود می سازند غیرواقعی و کذب است. وی ادامه داد: این سبک زندگی بیشتر گریبانگیر نسل جوان ماست که در حال حاضر در تحصیل در دبیرستان ها هستند.

وی با تاکید بر برنامه ریزی های مناسب با سبک زندگی در هر جامعه افزود باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در آینده با سیلی از نیازهای به تعلیق درآمده مواجه نشویم.

دکتر عباسی با بیان سخنانی به تشریح ارتباطی که سبک زندگی با ملزومات زندگی دارد گفت: به عقب انداختن و تعلیق ملزومات ونیازهای انسانی به ویژه در جوانی و مخصوصا دوره سوم جوانی کاری نادرست است که در دهه چهارم زندگی تاثیرات نامطلوب خود را می نماید. وی با ذکر نمونه هایی مانند اول درس خواندن بعد ازدواج یا اول سربازی رفتن و بعد تشکیل زندگی گفت: ما شعار خود را اسلام و زندگی اسلامی قرار داده ایم در صورتیکه سبک زندگی ما زندگی آمریکایی و بورژووایی است که این تناقض است.

این استاد استراتژی در کشور افزود: نمونه دیگر ربا و سیستم سودی در بانک ها و بورس است که همان قمار و رباست که با سبک زندگی اسلامی در منافات است.

دکتر عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع سرفصل های دروس در دانشگاه ها لزوم نظریه پردازی در جامعه دانشگاهی را به چالش کشید و گفت: یک دهه از عمر و جوانی دانشجویان ما بویژه در علوم انسانی و اقتصاد صرف یادگیری علوم و مطالبی می شود که فروپاشی آن در دنیای امروز غرب که خاستگاه این علوم نیز بوده است به عینه دیده می شود. وی با اشاره به بحران اقتصادی حاکم بر اروپا و مشکلات وال استریت در آمریکا و غیره بازخوانی و یادگیری این علوم را که در اروپا و آمریکا نیز فروپاشیده و دچار بحران شده است را نادرست و غیرمعقول دانست.

در پایان سخنان دانشجویان پرسش ها و شبهات خود را مطرح نمودند و رئیس مرکز بررسی های دکترین‌ها به آنان پاسخ مشروح داد.

گفتنی است این مراسم با استقبال چشمگیری از سوی دانشجویان همراه بود.

اخبار مرتبط:

خبرگزاری مهر - بررسی تعلیق دهه سوم عمر در زندگی دانشجویی
جوان آنلاین - تعلیق دهه سوم عمر در زندگی دانشجویی بررسی شد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">