تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

جلسه 481/ شورش علیه طمع (۳۰) دکترین بیعت

سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۵۱ ب.ظ

جلسه چهارصد و هشتاد و یک از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»

با موضوع «شورش ‌علیه ‌طمع‌ (30) -  دکترین بیعت»
موضوع تدریس:

در این جلسه به بررسی و شفاف‌سازی مفهوم بیع و بیعت در قرآن پرداخته شده است. بیع به عنوان دکترین اقتصادی قرآن، یکی از مولفه‌های کلیدی بازار به حساب می‌آید. در کنار مفهوم بیع سه مفهوم رزق، انفاق و برکت نیز در بازار اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

محورهای جلسه:

۱. در دو چرخه‌ی بازار اسلامی و بازار مدرن محدودیت‌های وجود دارد که یکی مختص مومنین و دیگری برای افراد غیر مومن و جامعه‌ی غیر اسلامی است.

۲. بیعی که مومن با خدا انجام می‌دهد به معنی بیعت[۱] است. یعنی کسی که بیعت کرد خودش را فروخت و واگذار کرد.

۳. در اقتصاد مدرن انسان می‌تواند مال و نفس خودش را در هر لحظه به هرکسی که بخواهد بفروشد.

۴. در لیبرالیسم، اقتصاد را از سیاست شروع می‌کنند به طوری‌که جوهره‌ی اقتصاد، سیاست است.

۵. جوهره‌ی بیع[۲] در قران اعتقادی و اجتماعی است و بر مبنای عهد و پیمان استوار است و نه صرفا قردادهای اجتماعی که در جوامع مدرن قرار دارد.

۶. توانمندی که در دست هر یک از انسان‌‌هاست در واقع رزق و روزی دیگران است. خداوند نیازهای انسان‌ها در دست یکدیگر قرار داده است. در اینجا شکل‌گیری یک نظام اجتماعی معنی پیدا می‌کند.

۷. مال و نفسی که خداوند به انسان عطا کرده است از مسیر تقوا و تزکیه به سرمایه تبدیل می‌شود و در نهایت تجارت و بیعت رقم می‌خورد.

۸. واژه‌ی «کار»[۳] از دیدگاه قرآن مشخصا به سه کلید واژه «امر»، «سعی» و «عمل صالح» اطلاق می‌شود. واژه‌ی کار، بن‌مایه دینی و قرآنی ندارد.

۹. در قرآن یک عمل صالح و یک عمل فاسد وجود دارد لذا عمل در قرآن دارای ارزش و جهت است.

۱۰. در حوزه‌ی اقتصاد لیبرالیستی و مارکسیستی کار امری ارزش‌مدارانه نیست و خنثی تلقی می‌شود.

 

پلت‌های تدریس شده:

«چرخه یدالله» را چهار فرآیند رزق، بیع، انفاق و برکت تشکیل می‌دهد. الله و مومن به الله در دو حوزه‌ی عمل مجزا در این چرخه تأثیرگذار هستند. خدا سامان‌دهنده دو فرآیند رزق و برکت است به طوری‌که مومنین در این دو حوزه‌‌ی عمل دخالتی ندارند. در سوی دیگر مومنین فقط در دو فرآیند بیع و انفاق دخیل هستند به این صورت که در «چرخه‌ی یدالله در بیعت» خدا رزق و روزی مومنین را مقدر می‌کند و آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در بیع از مال و نفسی که خدا روزی‌شان کرده با یکدیگر معامله و انفاق می‌کنند که در واقع فروش خود به خدا محسوب می‌شود. این فروش خود به خدا به سه شکل انفاق، قرض و زکات صورت می‌گیرد. خدا نیز به پاداش سعی و عمل صالحی که مومنین انجام دادند روزی مادی و معنوی آنها را هفت‌صد برابر می‌کند و به آن برکت می‌بخشد و در نهایت مومنین و در سطح بالاتر جامعه اسلامی به مفازت، نجات و بشارت دست پیدا می‌کنند و نیز این فرآیند چرخه‌ای همواره تکرار می‌شود.

در چرخه بازار مدرن چهار فرآیند تبلیغات، تقاضا، پول و عرضه موثر است به طوری‌که تبلیغات رسانه‌ها سبب ذائقه‌سازی در مردم و افزایش نیازهای غیر طبیعی آنها می‌شود با این وجود دولت‌ها برای اینکه دچار رکود نشوند و مردم بتوانند به عرضه پاسخ بدهند مجبور به خلق پول و افزایش نقدینگی در بازار هستند که این امر موجب کنترل پول و در نهایت تاثیرگذاری و دخالت دولت‌ها در بازار می‌شود. پول حداقلی به تقاضای حداقلی و در نهایت به عرضه حداقلی منجر می‌شود؛ پول زمانی که کم می‌شود باعث ایجاد اختلال در بازار می‌گردد. دولت‌ها علاوه بر کنترل پول در تولید و تقاضا نیز دخالت دارند.

 

پی‌نوشت:

[۱]. إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتیهِ أَجْراً عَظیماً (سوره فتح آیه ۱۰)

 [۲]. إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ یُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجیلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (سوره توبه آیه ۱۱۱)

[۳]. Work

منبع: کدآمایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">