تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

همایش دکترینال سبک زندگی اسلامی

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۶:۳۹ ق.ظ
همایش دکترینال سبک زندگی اسلامی
25 آبان 1392 - اصفهان

تیتر یک -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حسن عباسی شامگاه دوشنبه در همایش دکترینال سبک زندگی اسلامی که به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان در تالار پیامبر اعظم(ص) این دانشگاه برگزار شده بود، اظهار کرد: غربی‌ها همواره اصالت را به بشر می‌دهند و بشر را آغازگر در همه ابعاد می‌دانند.

وی با بیان اینکه زمانی که انسان اصالت را به بشر بدهد در آن هنگام بر اساس این اصالت همه هستی به بشر سجده می‌کند، افزود: در این صورت مبنای خیر و شر و حق و باطل براساس اومانیسم سنجیده می‌شود و در ادامه تفکر اومانیسم حقوق بشر پدید می‌آید.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با توجه به اینکه بر این اساس انسان بر خود لازم می‌داند که حقوق مورد نیاز خود را تعیین کند، تصریح کرد: زمانی که بشر حقوقی برای خود تعیین کند به‌دنبال آن مقوله‌ای به‌نام سبک زندگی مختص نیازهای انسان پدید می‌آید.

وی با بیان اینکه پیدایش سبک زندگی براساس تفکر اومانیسم و حقوق بشری سبب طرح سبک زندگی آمریکایی و فلسفه نیچه می‌شود، بیان کرد: نتیجه زایش اصول فلسفی نیچه و سبک زندگی آمریکایی، پولورالیزم دینی و کثرت‌گرایی می‌شود.

عباسی با اعتقاد بر اینکه در نتیجه به این دلیل که سلیقه و نگاه انسان‌ها به یک حقیقت ثابت متفاوت است کثرت‌گرایی در امر سبک زندگی و دینی به وجود می‌آمد، خاطرنشان کرد: در مقابل این تفکر بشری خالقی به‌نام خدا و تفکر خدامحوری مطرح می‌شود که در ادامه سبب توجه به حق خالق و حق خداوند می‌شود.

حلال و حرام برای رسیدن مخلوق به کمال است

وی با بیان "در اینجا خالق برای رساندن مخلوق به کمال، حلال و حرام را برای انسان مشخص می‌کند" عنوان کرد: از دل حق خدا چارچوبی به‌نام دین رقم می‌خورد که راهنمایان راه دین انبیا و پیامبران بوده بشر را هدایت می‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین در تبیین تفاوت میان این دو تفکر گفت: در تفکر اومانیسم ابتدا سبک زندگی براساس حقوق بشر و خواسته انسان تعیین می‌شود و سپس از دل دین سبک زندگی را تعریف می‌کنند اما در تفکر خدامحوری ابتدا حقوق خداوند مشخص و پس از آن دین تعریف شده و سپس سبک زندگی براساس دین الهی مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه در 2500 سال گذشته سه دسته فهم در امر دین وجود داشت، اظهار کرد: ساختار تثلیث که اساس آن در یونان باستان شکل گرفته بود، ثنویت که از شرق برخاسته و الگوواره مکاتب ابراهیمی به‌ویژه اسلام سه فهم در امر دین هستند.

عباسی با اعتقاد بر اینکه جهان غرب سعی کرده است تا با ابزارهای مختلفی چون فیلم‌، تبلیغات، کارتون‌ و انیمیشن‌ اصول تثلیث را به جهانیان القا کند، افزود: از جمله این اصول تعادل‌سازی بین قدرت خیر و شر است و به‌گونه‌ای بیان می‌کند که شر نباید از بین برود.

نگاه تثلیثی انسان غربی مقابل نگاه ثنوی انسان شرقی

وی با بیان اینکه نگاه تثلیثی انسان غربی و نگاه ثنوی انسان شرقی در 2700 سال گذشته صحیح است اما کامل نیست و به همین دلیل الگوواره اسلام کامل‌ترین فهم از دین است، تصریح کرد: امروز اصل سبک زندگی در نظام تمدن‌سازی ما می‌تواند محقق شود.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با تأکید بر اینکه تیپ، نوع آرایش، نوع غذا و موارد دیگر از مصادیق روبنا در سبک زندگی است، بیان کرد: اصل سبک زندگی از فهم و شعور ناشی می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز دشمن از ترکیب ساختار ثنویتی و توحیدی، تثلیثی می‌سازد که به اهداف خود دست یابد، خاطرنشان کرد: امروز زمانی که یک کودک یا نوجوان جامعه ما انیمیشن پاندای کونگ‌فوکار را می‌بیند نگاهش ثنویتی و سبک زندگی‌اش نیز غربی می‌شود.

عباسی با بیان اینکه با این شرایط خواندن فلان کتاب ضالّه از مشاهده یک نمایش انیمیشنی کم‌خطرتر است، عنوان کرد: محتوای کتاب ضالّه به‌صورت مستقیم و مشخص بوده اما یک انیمیشن به‌صورت نامحسوس این القای ثنویتی را منتقل می‌کند.

وی با اعتقاد بر اینکه سبک زندگی توحیدی، ثنویتی و تثلیثی از دیرین شناسی فهم ناشی می‌شود، گفت: در علوم انسانی باید به ساختار علم توحیدی برسیم و باید علم توحیدی تولید کرده به قرآن بازگشت که اصالت با خدا بوده دیگران را نفی می‌کند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با توجه به "در علوم دیگر نیز زمانی که ما طبیعت را برداشته خلقت را جایگزین آن کنیم علم دینی تولید می‌شود" اظهار کرد: فیزیک روگرفت علوم طبیعت بوده و ما سالها در ترجمه‌های خود اشتباه می‌کردیم که آن را به طبیعت ترجمه می‌کردیم.

وی با بیان اینکه اگر خلقت مبنا شود روگرفت و بازتاب آن لغت قرآنی «جعل» می‌شود، در توضیح جعل افزود: جعل سبب پیدایش شب و روز می‌شود و میان خلقت‌ها، جعل‌ها وجود دارد و خلق خورشید و انسان با جعل سایه تکمیل می‌شود.

عباسی با بیان اینکه زن و مرد خلق شده و محبت و عاطفه میانشان جعل می‌شود، تصریح کرد: معنی ساده فیزیک، جعل بوده و حتی در مناسبات اجتماعی نیز فیزیک مطرح است که جامعه شناسی یکی از آنها است.

وی با تأکید بر اینکه با اشراف به خلق و جعل نگاه توحیدی می‌شود، بیان کرد: در داروینیسم اصالت به حیوان، گیاه و بشر داده شده اما با دین خدایی به وجود جن و ملک هم می توان اعتقاد آورده و از علم پیرامون آنها بهره برد.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با بیان اینکه جالب اینجاست با وجود اینکه در داروینیسم سخنی از جن و ملک به میان نیامده و غربی ها خود به جن و ملک اعقاد ندارند بیشترین فیلم ها درباره جن و ملک را می سازند، خاطرنشان کرد: البته غربی ها برای جن و ملک تفاوتی قائل نیستند اما در مجموع در علوم غربی حتی از خدا به عنوان حی قیوم نیز هیچ نامی برده نشده است.

وی با توجه به اینکه ایمان به خدا، ایمان به غیب، ایمان به ملائکه، ایمان به رسالت انبیاء، ایمان به کتاب، ایمان به آخرت و در نهایت ایمان به آیه های الهی از مراتب هفتگانه ایمان است، عنوان کرد: نمی شود که به اینها اعتقاد داشت اما به زنده بودن ملک اعتقاد نداشت. عباسی با بیان اینکه داروینیسم زمانی که مبنا قرار می گیرد روح، جن، ملک، خدا و اصل حیات را ندیده می گیرد، گفت: در این صورت زندگی مبدل به زندگی حیوانی می شود و کتاب های حیوان نامیدن انسان منتشر می کنند.

وی با تأکید بر اینکه انسان را باید به روح شناخت نه کالبد، اظهار کرد: لازمه این مسائل این است که فهم قرآنی شود تا تمدن سازی قرآنی شکل گرفته و نگاه توحیدی شود تا بسیاری از مشکلات دنیای امروز برطرف شود.


هنرمندان غربی به پوچ‌گرایی رسیده‌اند

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با اعتقاد بر اینکه علم اقتصاد امروز نیز سقوط آزاد کرده و اقتصاد دانان آمریکایی معتقد هستند که خلق پول خلق بدهی است، افزود: به همین دلیل هنرمندان غربی به پوچ گرایی و افسردگی رسیده اند و بشر امروز به بیهودگی رسیده است.

وی با بیان اینکه در آثار سینمایی آنها و حتی در برخی از سریال های ماه رمضان خود شاهد این پوچ گرایی هستیم، تصریح کرد: جالب است که جنبش ضد وال استریت و ضد بورس در دنیا راه میفتد و این نظام به شکست می خورد و ایران تازه از بورس تبلیغ می کند بدون اینکه توجه کند که عاقبت این نظام در دنیا شکست خورده است.

عباسی با تأکید بر اینکه ما اکنون در علوم اقتصاد مدل های دیگر را ندیده و تنها به اولین مدلی که رسیده ایم آن را انتخاب می کنیم، بیان کرد: باید هر نظریه علمی را با شاخص های توحیدی، تثلیثی و ثنویتی مقایسه کرد و اینکه مشخص کنیم که چه کسی حلال و حرام را برای ما مشخص می کند.

وی با بیان اینکه باید به دنبال یافتن منطق آن باشیم پیامبر می فرماید که رب من مرا به نیکو ترین شکل تأدیب کرد و به مکارم اخلاق توصیه کرد، خاطر نشان کرد: ما در دنیای امروزی هنوز فردی ادب نشده وی را توصیه به مکارم اخلاق می کنیم.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین در پاسخ به سوال از دانشجویان پیرامون نحوه ایجاد روابط با دنیا و به ویژه آمریکا برای سوق به سوی زندگی اسلامی، عنوان کرد: رابطه با کفار سازو کار خود را دارد و در این زمینه به دستاورد های آن رسیدیم که قابل اعتماد نبوده و نتایج خوبی ندارد.

در مذاکرات ژنو رودر روی 28 کشور قرار داشتیم

وی با بیان اینکه ما در مذاکرات ژنو در حقیقت رو به روی 28 کشور قرار داشتیم و باز هم تحریم بر ما روا داشته و هماهنگ با اسرائیل با ما برخورد کردند، گفت: گمان بردند که ما از موضع ضعف تن به مذاکرات و امضای توافقنامه دادیم.

عباسی با توجه به اینکه آمریکا با هیچ تحریمی رو به رو نیست اما باز هم با شکست اقتصادی روبرو شده و مشکلات اقتصادی ما با رابطه برطرف نمی شود، اظهار کرد: باید جوان جامعه ما به این نتیجه می رسید که آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها حتی برای تماس با مقامات ایران فیلم ساخته اند،افزود: جالب اینجاست که از این سو پس از تماس با روحانی به سرعت این مسئله را تکذیب کردند و هنوز حتی نمی‌تواند شجاعانه درباره یک تماس تلفنی ساده نیز صادق باشند.

اوباما به رابطه با ایران نیاز دارد

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین با اعتقاد بر اینکه اوباما به رابطه با ایران نیاز دارد، تصریح کرد: از دو منظر این ارتباط برای اوباما حیاتی بوده که هم با این رابطه حیثیت داخلی خود و حزب دموکرات را بازگرداند چراکه در زمان کارتر رئیس جمهور دموکرات آمریکا در ایران انقلاب شد و به نوعی ایران از دست آمریکا رفت.

وی با بیان اینکه منفعت دیگر رابطه با ایران برای اوباما این است که به جمهوری خواهان ثابت کند که سیاستی که در پیش گرفته نسبت به سیاستهای جنگ طلبانه جمهوری خواهان بوده است، بیان کرد: نرمش قهرمانانه این است که به حدی انعطاف داشت که نشکنیم و برنامه ما نیز این است که ما که ایستاده ایم بلکه آنها را هم به خودما برسانیم.

عباسی با اعتقاد بر اینکه در این رابطه می‌توانیم در نهایت به اتفاق تاکتیکی برسیم و این رابطه برای ما منفعتی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و ما همه مواضع آنها را بپذیریم تنها 5 درصد در بهبود اقتصاد ما تأثیر دارد.

ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی

وی با تأکید بر اینکه آمریکا حداکثر و در بهترین حالت تا سال 2035 متلاشی می شود، عنوان کرد: تا دست به اقتصاد مقاومتی نزنیم نمی‌توانیم در اقتصاد تحول ایجاد کنیم و سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران از معاندان ایرانی نظام که سرشار از بغض و کینه نسبت به نظام هستند، مشاوره و نقشه راه می گیرد و با این مسئله ایران و آمریکا به هیچ وجه سازگاری ندارند.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری پیرامون فیلم منتسب به درباره حضرت رقیه و هیئت دیوانگان که به تازگی منتشر شده است، گفت: چگونه می شود که در 7 سال گذشته جلسه ای 2 ساعته برگزار شده که امروز تنها 30 ثانیه آن پخش شود و دیگران در آن زمان این جسارت را متوجه نشدند.

وی با بیان اینکه این جو و جریان از دو وبلاگ آغاز شده و آن را همزمان به مناسب شهادت حضرت رقیه منتشر می کنند، اظهار کرد: چرا از سخنرانی 7 سال پیش این قسمت انتخاب شده است و پیش از آن درباره ائمه باز تولید کرده ایم چه بوده است.

عباسی با بیان اینکه باید در نظر گرفت که پس از آن تاریخ نیز چه افکاری را در مورد ائمه بازتولید کرده ایم، افزود: کسی که قلب مریض نداشته باشد هیچ گاه تقطیع نمی کند که کل نظر یک نفر که بیش از 5 هزار جلسه سخنرانی داشته را تنها این قسمت را در آورند.

وی با بیان اینکه دوستان به خاطر حضرت رقیه ناراحت نشده اند بلکه به دلیل نقد روش عزاداری هایشان ناراحت شده اند، تصریح کرد: نباید پشت سر مقدسات پنهان شده و اگر شما احساسی مردم را در عزاداری ها جلو میبرید انگاره های ائمه در بازتولید علوم در دستان ما است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین در انتقاد از برخی مداحان بیان کرد: مداحی که عادی ترین کلمات آن رکیک است این فرد چگونه می تواند ادعای ذاکری اهل بیت و حضرت رقیه کند و هنوز این منسب به این حد بر او تأثیر نگذاشته است که ادبیاتش دچار عفت کلام شود.

وی با بیان اینکه ارادت ما به خاندان اهل بیت را باید پیش از آن تاریخ و پس از آن بررسی کرد، خاطر نشان کرد: ما نیز می توانیم بسیار چیزها را در مورد این دوستان رو کنیم اما مصلحت نمی دانیم ما نیز کارهای مهتر و واجب تر از این داریم.

عباسی درباره خوشحالی در دو سوی توافقنامه ژنو عنوان کرد: خوشحالی غربی ها برای این بود که پس از 34 سال دشمنشان مذاکره کرده و خوشحالی ما از این جهت بود که توافقی را رقم زدیم که اگر اینها جلو می آمدند برخی مسائل مرتفع می شد.

وی گفت: غرب زود دست خود را باز کرد و باید حداقل این تلقی را می داشتند که می تواند دولتی روی کار آید که همان ابتدای کار، هلوکاست را روی میز قرار دهد و افق کار روشن است و اگر در این 6 ماه اعتماد سازی نشود قابل برگشت است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک اندیشکده یقین اظهار کرد: البته با توجه به اینکه اوباما ادعا کرده که مذاکرات پنهان با ایران دارد، از این جهت نگرانی هایی را حس می کنیم، هرچند این مسئله نیز تکذیب شده اما نگرانی ایجاد می کند.

وی درباره پاسخ رهبری به نامه روحانی، افزود: دو نکته رهبری در عید گفتند که من به مذاکره اعتماد ندارم اما اگر می خواهید مذاکره کنید و باز رهبری این مسئله را بارها بیان کردند.

عباسی با بیان اینکه قابل اعتماد نبودن غربی ها و بیهوده بودن این کار را دیدیم و اینکه ما با دشمن روراست بوده و دشمن رو بازی نکرد، تصریح کرد: لازم بود مردم قانع شوند که ما مذاکره کردیم و دشمن به تعهدات حود عمل نکرد و ما به این دستاورد عظیم رسیدیم و در حکومت دینی اقناع مردم از هرچیزی مهم تر است.

وی با توجه به اینکه از این پس فرصتی را داریم و دولتی با سلیقه متفاوت بر سر کار آمده و باید به آن فرصت داد، بیان کرد: در این 6 ماه اتفاق بزرگی ضد منافع رخ نمی دهد.


اخبار مرتبط:

خبرگزاری مهر - نگاه توحیدی تنها راه حل بسیاری از مشکلات جهان امروز

خبرگزاری مهر - امریکا که تحریم نبود چرا چندین تریلیون دلار بدهی بالا آورد

598 - مجموعه هایی به دنبال از هم گسستگی جبهه خودی هستند + صوت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">