تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

مجموعه سنت حسنه-دکترین ۱۴ معصوم(ع)

دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۲، ۰۳:۳۰ ق.ظ
مجموعه سنت حسنه-دکترین ۱۴ معصوم(ع)

سلسله نشست­ های سنت حسنه، با توجه به انگاره­ های چهارده معصوم(ع) در سیاست استراتژیک، در سال ۱۳۸۱، در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان، در سطح دانشجویان کارشناسی (از رشته­ های مختلف علمی)، در دو واحد درسی برگزار گردید. نیمی از این جلسات کلاس سنت حسنه، توسط سیمای جمهوری اسلامی ضبط و در سال ۱۳۸۲ پخش شد.

فایل صوتی (mp3)

در این قسمت از دکترین معصومین در ساخت سیاست خارجی، استاد حسن عباسی به تشریح شرایط حاکم بر جهان در زمان پیامبر(ص) پرداخته و بعثت ایشان را مورد بررسی قرار می‌دهد و پس از تطابق شرایط آن زمان با حال، به دکترین بعثت پیامبر می‌پردازد.

در ادامه نیز به بررسی شرایط فعلی و نیاز بشر امروز به اسلام ناب حضرت محمد(ص) اشاره می‌شود.

حضرت محمد (ص)

استاد حسن عباسی در سلسله مباحث “سنت حسنه، مقدمه‌ای بر دکترین معصومین در ساخت سیاست خارجی” به دکترین امام علی می‌پردازد.

جامع علوی جامعه ای رشید است. رشد معادل توسعه از حیث Development نیست. از منظر Development فردی که ازجامعه سنتی به جامعه مدرن راه می یابد، فردی توسعه یافته است. در این تعریف، فرد مدرنیست، توسعه یافته است.

جامعه علوی هم جامعه ای آباد است. اما آبادی چه چیز؟ آبادی دل ها. آبادی عمرانی بعد از آبادی دل هاست.
جوامع غربی آباد و عمران یافته اند اما دل مردم در این جوامع آباد نیست. آبادی دل انسان ها با مفهومی به نام رشد شکل می گیرد. حرکت توسعه حرکتی خطی اما حرکت تعالی، حرکتی از پایین به بالاست.
جامعه علوی، جامعه ای موزون به حق است. در جامعه علوی، ارزش هر کس با میزان تقوای آن شخص سنجیده می شود.
جامعه علوی به طور مشخص جامعه ای نظام مند است. در وصیت حضرت امیر، نظم در امور بلافاصله بعد از حفظ تقوا بیان شده است. جامه علوی جامعه ای امام محور، ولی محور و منظم و منتظم است.

امام علی (ع)

در این قسمت ازمباحث “مقدمه ای بر دکترین معصومین(ع) در ساخت سیاست خارجی” استاد حسن عباسی در سه سخنرانی به تشریح شرایط سیاسی و اجتماعی پس از رحلت پیامبر(ص) پرداخته و نقش حضرت زهرا سلام الله علیها را در این برهه حساس مورد بررسی قرار می‌دهد و با نگاهی تطبیقی این موضوع را در ساختار مدیریت استراتژیک تحلیل کرده و شرایط یک جامعه فاطمی را تبیین می‌کند.

حضرت فاطمه زهرا (س)
امام حسن مجتبی (ع)

استاد حسن عباسی در سلسله مباحث "سنت حسنه، مقدمه‌ای بر دکترین معصومین در ساخت سیاست خارجی" به دکترین امام حسین(ع) می‌پردازد.

…بعداز امام حسن(ع) و در زمان امام حسین(ع) شرایط بسیار پیچیده‌تر شد، بالاخره ۵۹ سال شمسی و ۶۱ سال قمری، از بعثت می‌گذشت در طول این بیش از نیم قرن، مسائل بسیار عدیده‌ای به وجود آمده بود. ۲۵ سال خانه نشینی امام علی(ع) بدعت‌های متعددی که در اثر خانه نشینی حضرت امیر گذاشته شد و این که این حق از بشریت سلب شد که علی (ع) ساخت حکومت را رقم زند و نظام اجتماعی اسلام را محقق کند، فضایی بود که لحظه به لحظه از مدینه النبی، بیشتر فاصله گرفته شد و از آن نظام آرمانی محقق شده، پوسته‌ای بیشتر باقی نماند و چیززیادی از دین باقی نمانده بود.

امام حسین (ع)
امام سجاد (ع)
امام باقر (ع)
امام جعفر صادق (ع)
امام موسی کاظم (ع)
امام رضا (ع)
امام جواد (ع)
امام هادی (ع)
امام حسن عسکری (ع)
امام زمان (عج)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">