تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

اقتصاد مقاومتی، یک دکترین اجرایی و یک نظریه علمی است
21 اسفند 1392 - رادیو معارف


تیتر یک -به گزارش گروه اقتصادی پایگاه 598، پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب و همچین بیانات اخیر رهبری در جمع مسئولان اقتصادی تحلیل های متفاوتی در شیوه اجرای کردن راهکارهای اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.

در همین خصوص دکتر حسن عباسی با حضور در برنامه گفتگوی 21 رادیو معارف تحلیل خواندنی را پیرامون تهدید های اقتصادی دشمن و مفهوم تهدید در مقابل تهدید در حوزه اقتصادی بیان داشتند که متن کامل سخنان ایشان که توسط پایگاه 598 تنظیم گردیده است در ادامه می آید:



بیانات اخیر مقام معظم رهبری یک سر فصل مهم و جدیدی را در تفکر استرات‍‍ژیک در حوزه اقتصاد در کشور را نهادینه کردند که می توان از آن به عنوان بخش قابل توجهی از دکترین اقتصادی رهبر معظم انقلاب نام ببریم.

 تفکر حاکم بر دانشگاههای ما مثل خیلی از دانشگاههای دیگر جهان تفکر اقتصاد لیبرالی و ایدئولو‍ژی اقتصادی لیبرالی شالوده اصلی نظام علمی دانشگاههای ما است تلاش سه گذشته رهبر معظم انقلاب در طرح نظریه ی اقتصاد مقاومتی که متاسفانه در دوره ای خلط شد توسط بعضی کارشناسان آگاهانه و ناآگاهانه تحت عنوان اقتصاد ریاضتی که ایشان متعرض به این قضیه شدند و فرمودند که منظور من اقتصاد ریاضتی نیست مقاوم سازی اقتصاد است.

نظریه اقتصاد مقاومتی از سوی رهبران بعضی کشورها مثل اندونزی و دیگر کشورها مورد استقبال واقع شد همانطور که عنایت دارید مسئله مهم دکترین اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی اقتصاد با بن مایه و شالوده اقتصاد لیبرالی و قلب آن که می شود مبحث دست نامرئی بازار آقای اسمیت که طبیعتا یک تقابل جدی و نسبی دارد که این نکته مهمی است.

تهدید اصلی که از سال های اول انقلاب متوجه جمهوری اسلامی بوده تا به امروز استمرار داشته و همانطوری که می دانید هم در شعب ابی طالب این اتفاق افتاد که کفار  و مشرکین و منافقین دست به تحریم زدند و هم این قضایا در صحرای کربلا رخ داد و در طول تاریخ همیشه جبهه باطل از محاصره و تحریم و این سازو کارها استفاده  کرده است.

در مورد انقلاب اسلامی هم در همان سال 59 که حصر اقتصادی شروع شد سازو کار تحریم و سازو کار دقیقتر محاصره جدی شد و تا به امروز در طول 33 سال گذشته ادامه داشته و در طول سه چهار سال اخیر تبدیل به جنگ اقتصادی شده است.

مسئله ی تهدید روبروی کلمه ی آسیب است یعنی پدیده ای به نام یک جامعه یک کشور یا حتی یک انسان آسیب هایی را درون خودش دارد و تهدیداتی در بیرون، همیشه تهدید را در یک کف ترازو و آسیب‌ها و آسیب پذیری را باید در یک کفه دیگر ترازو گذاشت. اگر شاهین این ترازوی آسیب و تهدید متوازن شد اینجا می گوییم امنیت به وجود آمده است.

پس در منظره اصلی امنیت تهدید از بیرون است و آسیب پذیری از درون است پس همیشه اگر آسیب پذیری وجود داشت تهدید کار آمد است اینجا آسیب پذیری ما این است که ما به بعضی از کالاها و به بعضی از خدمات و تکنولوژیها نیاز داریم  که دشمن می آید اینها را منع می کند و تهدید را به گونه ای رقم می زند که از کانال این آسیب پذیریها امنیت ما را مخدوش کند.

 متقابلاً ما به بازارهای جهانی برای فروش و معاملات و تعلاملات مان نیاز داریم کالای خود را بفروشیم متقابلا منع می کنند کسی این اجازه را نداشته باشد که این خرید را صورت دهد پس در واقع بن مایه تهدید در حوزه اقتصاد مقاومتی ناظر به تامین نیازهای درونی ما و ناظر بر بازارهای هدفی است که کالای ایرانی در آنجا ب فروش می رسد که مشخصاً خام فروشی نفت را می توان نام ببریم و در همین راستا فشار به کشورهای دنیا آورده می شود که نفت ایران را نخرند و بعد به صادرات غیر نفتی نیز  معطوف می شود و تهدید به مفهوم تجارت بین المللی ما بر می گردد.

در قانون سال 1373 آمریکا و بعد قانون آقای داماتو که به تصویب رسید هر فردی که در حوزه صنایع ایران سرمایه گذاری بالای 20میلیون دلار می کرد مشمول جریمه می شد و این امر تا جایی پیش رفت که در دوره اخیر در تحریم هایی که به شورای امنیت بردند مسئله تحریم های فلج کننده را مطرح کردند که ناظر به آسیب های ما بود یعنی همان طور که قبلا در سخنرانی های قبلی رهبر معظم انقلاب بود این تحریم های فلج کننده ناظر بر کیفیت کار آنها نبود و ناظر بر ضعف های اقتصادی ما بود.

درون زایی که رهبری می فرمایند ناظر بر این است که ما بتوانیم این آسیب ها را بپوشانیم یعنی اگر در بحث انرژی هسته ای و صنایع موشکی و فضایی و سلول های بنیادی بتوانیم از صفر رشد داشته باشیم و به اینجا برسیم چطور ممکن است نتوانیم در مباحثی چون دارو نیازهایمان را بر طرف کنیم.

چطور ممکن است که ما صنایع فضایی داریم و می توانیم در موشک ها و موتور موشک هایی تهیه کنیم که ماهواره در فضا بگذاریم با وجود جوانانی که رشادت کردند و بعد از این که شهید شدند ما آنها را شناختیم مثل شهیدان تهرانی مقدم، شهریاری و احمدی روشن در صنعت هسته ای ولی ما نمی توانیم قطعات فلان خودرو را تامین کنیم که کشور سازنده بخواهد ما را تحریم قطعات خودرو کند.

آمریکا دو حزب اصلی دارد که جمهوری خواه ها و دموکرات ها، آمریکایی ها یک جریان فکری دارند که هر دو حزب را می پوشاند که به آن مرکز سیاست دو حزبی آمریکا می گویند. این مرکز گزارشی را در اواخر دولت جرج بوش پر و ابتدای دولت اوباما تنظیم کرد که در این گزارش دایم پارادایم که کلمه دایم مخفف چهار کلمه دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی است چارچوب نظری و استراتژی ایالات متحده مبنی بر فشار چهار وجهی دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و اقتصادی به ایران وارد شود.

در همان زمان( سال 87) ایران تصمیم گرفته بود که معاملات اقتصادی خود را با بعضی از کشورها با ارز همان کشور انجام دهد. همان طور که می دانید گول آمریکا بدون پشتوانه است و دلاری که آمریکا چاپ می کند بدون پشتوانه طلا می باشد و مبنایی که آمریکا در اقتصاد جهانی ایجاد کرده است این است که تمام قدرت ملی اش به دلار می باشد.

وقتی که ایران مبنای ارزی اش را تغییر داد آمریکا به کشورهای طرف معامله ایران فشار وارد کرد و در این استراتژی که تهیه کردند نظریه دور برگردان را به تمام کشورهای اعلام کردند. نظریه دور برگردان به این معنا که اگر ایران نفتش را به ارز کشور خریدار فروخت ارز اون کشور باید در بازار همان کشور به دلار تبدیل شود و اجازه داشته باشند با مبنای دلار  از ایران کالا بخرند و یا بفروشند یعنی هزینه اون دولت ها علیه ایران را بالا ببرند و این تهدید جدی بر اقتصاد ما شد. این اتفاق که افتاد نشان داد که پاشنه آشیل آمریکا در این قضیه چقدر است و آمریکایی ها احساس خطر کردند.

فرضی که رهبر انقلاب دو سال پیش مطرح نمود که تهدید در مقابل تهدید، ما اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را مد نظر داشته باشیم در استراتژی که از سال 86 شروع کردیم در مبادله با ارزی به غیر از دلار و قراردادی که در دو سه هفته گذشته دولت با روسها بستند برای مبادله با ریال و روبل، می توانیم نمونه تهدید در مقابل تهدید را را ببینیم.

هفته گذشته نیز پوتین در مسئله اکراین اعلام کرد که اگر آمریکا تهدید هایش را عملی کند در روسیه در بخش اقتصادی پایه پولی را به غیر از دلار انتخاب می کنیم .

اقتصاد مقاومتی به عنوان یک دکترین در سطح اجرایی و یک نظریه علمی یک معارض ذاتی دارد که تفکر اقتصاد لیبرالی است و پایه این افتصاد لیبرالی مکتب پولی است و این سازو کارهایی که در آن پول بدون پشتوانه چاپ می شود که رهبری به اقتصاد ربوی تعبیر می کنند غرب را به زوال خواهد کشاند.
ما اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به نتیجه برسد باید از ارکان و اساس اقتصاد ربوی دورش کنیم و در حوزه اجرایی باید آسیب پذیری را کم کنیم و تولید را کیفی تر کنیم و وابستگی به کالاهای خارجی را کمتر کنیم حتما تهدیدات کمتر کارگر خواهد بود.

نظر به فرمایش رهبری مبنی بر مفهوم تهدید در برابر تهدید اگر هر تهدید اقتصادی که صورت می گیرد مثل تهدید های نظامی که فرماندهان نظامی پاسخ می دهند جامعه ما آمادگی داشته باشد که مفهوم تهدید در برابر تهدید را در مواجهه با دشمن عملیاتی کند و قطعا این حرکت مبارک اقتصاد مقاومتی که شروع شده است در این وضعیت نا مناسب اقتصاد جهانی قطعا ما می توانیم به سلامت از این برهه عبور کنیم.


منبع فایل صوتی:گروه جنگ نرم مشرق

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۲۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">