تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

دلار آمریکا چگونه کلاه کشورها را برمی‌دارد؟

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۳ ب.ظ

دلار آمریکا چگونه کلاه کشورها را برمی‌دارد؟ - مستند «رازهای پنهان پول»/2

خبرگزاری مشرق

مطالعات‌آزاد تیتر یک - مستند چهار قسمتی که خلاصه قسمت دوم آن را پیش رو دارید ساخته مایک ملونی مستندساز آمریکایی است. برای مشاهده بخش اول اینجا کلیک کنید. این مستند به صورتی کاملا ساده و با زبانی غیرعلمی و روان نحوه انجام بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ را که همان چاپ پول بدون پشتوانه در جهان است را توضیح می‌دهد و از زبان بزرگ‌ترین اقتصاددانان ایالات متحده اثبات می‌کند که نظام مالی ایالات متحده در لبه پرتگاهی است که فرار از آن را متصور نیست.

نگاهی به مستند «رازهای پنهان پول»/ 2

جهان به دنبال سیستم مالی جدیدی است. که اتفاق عظیمی را رقم خواهد زد که بی‌­اعتمادی مردم به پول رایج امروزی را باعث خواهد شد. و در ۵۰۰۰ سال گذشته بارها و بارها این اتفاق افتاده که مردم مجدد به استفاده از طلا و نقره رو آوردند.

این برنامه قصد دارد گوی بلورینی در اختیار شما قرار دهد تا با آن آینده را پیش‌گویی کنید و بتوانید این بحران را کهبزرگترین بحران تاریخ بشر است به یک فرصتِ عالی برای خود تبدیل کنید.

هفت گامِ امپراتوری: در طول دوران، بشر همیشه از پول واقعی به سمت پول اعتباری رفته و برگشته است. این رفت و برگشت که چرخه درازمدت هفت مرحله‌ای دارد که همیشه نهایتا به طلا منتهی می‌شود.

طلوع پولِ با ثبات

در دوران باستان آتن رونق و رفاه باعث شد که آثار هنری زیادی ایجاد شده و بشر به سطحی عالی از معماری و مهندسی دست یابد. اکنون ۲۵۰۰ سال از آن زمان گذشته و مردم هنوز تمام پیشرفت‌ها و دستاورد‌ها را دارند. چه اتفاقی برای آن تمدن بزرگ در آتن افتاد؟ همان اتفاقی که بارها بارها در طول تاریخ روی داده است. طمع زیاد و جنگ زیاد.

نکته جالب جنگ پلپوپنزی نحوه شروع آن بود. از ویژگی‌های جالب این جنگ این بود که این جنگ به بدترین شکل خودش با آتن در گرفت و تاحدی غرور و تکبر در این جنگ موج می‌زد که اون‌ها رو به نابودی کشاند. شاید آنها احساس می‌کردند که خیلی بهترند و هرگز اشتباه نمی‌کنند و همه چیز را بهتر می‌دانند و سرانجام جامعه خودشان را نابود کردند و این همان راهی است که ما امروزه در پیش گرفتیم.

قانون اول امپراطوری: کشور کار خود را با پول پشتوانه‌دار و یا طلا آغاز می‌کند. مرحله سوم: پول شروع می‌کند به قدرت گرفتن و رواج یافتن. مرحله سوم: قدرت سیاسی پول هم به اندازه قدرت اقتصادی آن رشد می‌کند. چهار: هزینه‌های داخلی بسیار بالاتر از حد می‌شوند. جهت تامین هزینه‌های داخلی، دولت پول مردم را می‌دزدد و این کار را با کاهش ارزش واقعی سکه‌ها و چاپ بدون پشتوانه اسکناس انجام می‌دهد. شش: مردم دچار فقر شده و بازارهای مالی به آنان آزار می‌رسانند. هفتم: حرکت گسترده‌ای برای روی آوردن به طلا و نقره آعاز می‌شود.

ایده اصلی قانون گرشام این بود که مردم چیزی که ارزش دارد را نگه می دارند و چیزی که ارزش ندارد را خرج می‌کنند.

برای فهمیدن اینکه چرا گاهی قیمت طلا افزایش می‌یابد باید تاریخچه پول را دانست.

خلاصه تاریخ 140 ساله پول:

در سال 1873 در آلمان هر واحد پول برابر با مقداری طلا بود و در همان زمان یک اسکناس بیست دلاری آمریکا برابر بیست دلار طلا بود. در آن زمان هر فرد می‌توانست با اسکانس به بانک برود و طلا دریافت کند.

نگاهی به مستند «رازهای پنهان پول»/ 2

در واقع طلا بود که به اسکناس ارزش می‌داد. با شروع جنگ جهانی اول، دولت‌ها پرداخت طلا به ازای اسکناس را ممنوع اعلام کردند. دولت‌ها به خاطر هزینه‌های جنگ به شکل دیوانه‌واری شروع کردند به چاپ اسکناس. بین دو جنگ جهانی استاندارد معاوضه طلا ایجاد شد که طبق اون بخشی از اسکناس‌های موجود در بازار با طلا پشتیبانی می‌شد. در سال 1913 بانک مرکزی آمریکا هر اسکناس 50دلاری را با 20 دلار طلای سال 1873 پشتیبانی می‌کرد.

در طول دو جنگ جهانی، اروپا هزینه‌هایش را با طلا به آمریکا پرداخت می‌کرد در حالیکه آمریکا تا اواخر جنگ اول اصلا درگیر نشده بود. یعنی آمریکا کالا می‌داد و طلا که شیره جان اروپاییان بود را دریافت می‌کرد. در جنگ دوم هم همین اتفاق افتاد و برای آمریکایی‌ها این افسانه درست شد که جنگ برای اقتصاد خوب است. کار به جایی کشید که در پایان جنگ دوم، دو سوم کل طلای جهان در دست آمریکا بود. اروپا هم هیچی نداشت. به همین خاطر سیستم مالی جهان در آستانه فروپاشی بود. در عین حال آمریکا به اروپا حجم عظیمی دلار وام داده بود و در نتیجه نظام مالی برتون وودز به وجود آمد که طی آن اکثر پول‌های جهان دلار را به عنوان پشتوانه خود پذیرفتند. پشتوانه دلار هم طلا بود: هر اونس طلا برابر 35 دلار آمریکا شد و جهان به پایداری موقت رسید.

نگاهی به مستند «رازهای پنهان پول»/ 2

در مرحله بعد استاندارد دلار شد و آمریکا هی دلار چاپ می‌کرد و برتون وودز هم هیچ نرخ ذخیره‌ای را برای مجبور کردن آمریکا به عدم چاپ بیهوده اسکانس تعیین نکرده بود. آمریکا برای ایجاد اشتغال و جنگ ویتنام و دیگر مسائل شروع کرد به چاپ دلار و صادرات آن به همه جهان تا اینکه رئیس جمهور فرانسه فهمید که دیگر آمریکا به اندازه دلارهایش طلا ندارد:

بعد از این سخنرانی رئیس جمهور فرانسه برخی از کشورها فهمیدند که باید طلاهایشان را از آمریکا پس بگیرند و در معاملاتشان این کار را کردند. در نتیجه آمریکا به سال‌های 1959 تا 1971 نیمی از طلای ذخیره‌اش را از دست داد در حالی که در سال 71 آمریکا 12 برابر میزان طلایش دلار داشت.

تعداد دلار در آمریکا افزایش و میزان طلا کاهش یافت:

نگاهی به مستند «رازهای پنهان پول»/ 2

چون آمریکا نقش بانک جهانی را داشت و این مثل حمله و غارت طلای بانک جهانی بود. در نتیجه نیکسون مجبور که استاندارد طلا را کنسل کند چرا که در حال ورشکست شدن بود.

و به این ترتیب در سال 1971 در یک لحظه تمام پول رایج در جهان بدون پشتوانه شدند. اکنون جهان در سال‌هایی که پیش رو دارد شاهد یک نظام مالی جدید خواهد بود و یک بحران انقباضی عظیم رو در جهان تجربه خواهیم کرد.

نگاهی به مستند «رازهای پنهان پول»/ 2

یکی از مشکلاتی که در رابطه با طلا وجوددارد این است که مردم ارزش واقعی آن را نمی‌فهمند چرا که الان حدود 36 سال است که آموزش مالی طلا از نظام آموزشی جهان حذف شده است.

در دوران اخیر هر 40 سال یک سیستم پولی جدید وجود داشته است و می‌دانیم که اکنون در پایان مرحله ششم از 7 گام امپراطوری هستیم.

در قسمت بعد خواهیم دید که سیستم‌های دلار آمریکا چگونه زندگی‌ها را نابود می‌کند.

ادامه دارد...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">