تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

دیپلماسی فرسایشی

دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۳ ب.ظ

دیپلماسی فرسایشی

9 آذر 1393 - دانشگاه رازی کرمانشاه

تیتر یک - به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، استاد حسن عباسی در همایش «دیپلماسی فرسایشی، روند استراتژی‌ها در یک دهه کشمکش غرب با ایران هسته‌ای» در دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار کرد: ایران در موضوع هسته‌ای نه تنها با 1+5 قدرت، بلکه با 28 کشور جهان در هماوردی عجیب و عمیق قرار گرفته است.

وی با تصریح اینکه نباید در مذاکرات هسته‌ای و مسئله دیپلماسی به‌دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور بود، خاطر نشان کرد: دولتی که کشور ایران را محاصره کرده، خود در بدترین وضعیت اقتصادی قرار دارد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز افزود: یک سوم از کل بدهی 54.2 تریلیون دلاری معادل 17.9 تریلیون دلار متعلق به آمریکاست و ژاپن با 10.5 و یونان با 5.8 تریلیون دلار در رده‌های بعدی بدهکاران جهانی هستند.

عباسی بدهی موجود را شامل چاپ پول بدون پشتوانه و ارائه آن به بازار جهانی دانست و گفت: با این وجود نسل آینده میراث‌دار جوامعی هستند که نسل گذشته آنها، پیشاپیش سهم‌شان را خورده‌اند.

وی با اشاره به بدهی‌های به‌بار آمده توسط آمریکا و تزریق تورم حاصله به بازار دیگر کشورها، بیان داشت: با این وضع و حتی اقرار صاحب‌نظران جهان فروپاشی این نظام حتمی است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز فشارهای سیاسی بر سر مسئله هسته‌ای ایران را ناشی از تلاش دنیای غرب برای جلوگیری از فروپاشی خود بیان کرد.

عباسی قدرت افسانه‌ای که رژیم صهیونیستی به آن افتخار می‌کند را فقط در حد حرف دانست و افزود: در مقیاس جهانی اگر آمریکا و اسرائیل به ایران حمله کند نه تنها پشیمانی، بلکه نابودی یکی از طرفین حتمی است.

وی با تأکید بر اینکه امنیت کشور به گونه‌ای به امنیت جهانی گره خورده است که احدی جرأت تعرض به ایران ندارد، ادامه داد: دشمن پس از کم آوردن در عرصه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به جنگ تمام عیار اقتصادی روی آورده است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز سپس به تشریح روابط 12 سال اخیر بین ایران و کشورهای غربی و استراتژی‌های شکست خورده که آنها علیه نظام پیاده کرده بودند، پرداخت.

عباسی افزود: آ مریکا فکر می‌کند که برای رسیدن به خواسته‌هایش باید بقیهکشورها را به زانو درآورد، همان کاری که با بسیاری از کشورها از جمله شوروی کرد و این کشور را در نهایت به زانو درآورد.

به گفته وی، رابطه آمریکا با شوروی در سال 1930 تقابلی قهرآمیز، در سال 1960 هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و در نهایت در سال 1990 به رابطه‌ای آشتی‌گونه تبدیل شد، رابطه‌ای که دعوای ایدئولوژیک را به جنجال استراتژیک بدل کرد.

این مسئول با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال پیاده کردن این سیاست در قبال ایران است، گفت: ایران معتقد است که آمریکا باید دست از موضع ابرقدرتیش بردارد و آمریکا هم می‌گوید ایران باید از موضع دینی خود بگذرد.

عباسی این تقابل را مبنایی و ایدئولوژیک برشمرد و افزود: آنها هر بار با بهانه‌هایی از جمله بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها در دولت اصلاحات، مسئله امنیت عراق و نقش ایران در انفجارهای سال 86 این کشور، دولت مهرورز و تماس‌های تلفنی با مقامات آمریکایی در یک سال اخیر سعی در القای ذهنیت تسلیم شدن ایران در برابر فشارهای اقتصادی داشته‌اند.

وی ادامه داد: ایران هر بار به صراحت اعلام کرده که این موضع‌گیری‌ها در راستای صلح‌طلبی، جلوگیری از گسترش تروریسم در منطقه و پایان دادن به مخاصمات بوده است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز بیان داشت: امروز تحریم‌ها از چهار سوی سازمان ملل متحد، دولت آمریکا، کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می‌شود و از سال 76 آمریکا سعی می‌کند تا حدی ایران را انعطاف دهد تا به مرحله تسلیم برسد.

عباسی با تصریح اینکه ایران، افغانستان و عراق نیست، بیان داشت: هرگونه درگیری در ایران منجر به ایجاد بحران انرژی در جهان می‌شود که هیچ کشور وارد کننده انرژی حاضر به پذیرش این بحران نیست.

*مشکلات اقتصادی ایران با توفق 1+5 حل نمی‌شود

وی تصریح کرد: مشکلات اقتصادی ایران در صورت توافق با 1+5 نیز حل نمی‌شود، چون مشکلاتش درونی است و باید از درون در مقابل تکانه‌ها مقاوم شود.

به گفته رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز، آمریکا طی 10 سال گذشته 11 استراتژی علیه ایران پیاده کرده که همگی به شکست انجامیده است.

عباسی خاطر نشان کرد: از سال 82 با گذشت 11 سال یک بازی نفس‌گیر شطرنج هسته‌ای بین حکومت ایران و دنیای غرب ایجاد شده که در این میان سرعت عوض کردن مهره‌ها توسط آمریکا بسیار عجیب است.

*شوروی در عرض 45 سال با 3 استراتژی تسلیم شد

وی گفت: شوروی در عرض 45 سال با امتحان تنها سه استراتژی تخاصم هم انبوه، انهدام قطعی و واکنش قابل انعطاف توسط آمریکا از هم پاشید، به‌طوری که متوسط عمر هر استراتژی 15 سال بود.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز به حادثه 11 سپتامبر 2001 گریزی زد و گفت: با اینکه در این سال فروپاشی آمریکا حتمی شده بود، اما آمریکا با راه‌اندازی حادثه 11 سپتامبر تنها فروپاشی خود را عقب انداخت.

عباسی، «چماق و هویج» را نخستین استراتژی امتحانی غرب علیه ایران در سال 82 عنوان کرد و بیان داشت: این استراتژی توهین‌آمیز صدام را به زانو درآورد، اما در مورد ایران نتیجه‌ای در بر نداشت.

وی افزود: دومین استراتژی آنها برای مقابله با ایران «پلیس خوب، پلیس بد» بود که آن هم تنها 9 ماه دوام آورد و «مکانیزم ماشه» هم سومین استراتژی غرب با تهدید به ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به آژانس انرژی اتمی بود که باز هم کارساز نبود.

*«دکترین شوک و بهت» هر کشوری را از پای در می‌آورد

ایشان، استراتژی «دکترین شوک و بهت» در اواخر سال 83 و اوایل سال 84 را چهارمین استراتژی غرب علیه ایران برشمرد و تصریح کرد: این استراتژی بسیار مخرب بوده و می‌تواند هر کشوری را تخریب کند، اما باز هم در مورد ایران به نتیجه نرسید.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز بیان داشت: «چیکن استراتژی» پنجمین تلاش غرب برای تسلیم ایران بود که مسئله را به تعداد سانتریفیوژهای هسته‌ای کشاندند و به‌دنبال تضعیف ایران بودند که موفق نشدند.

عباسی ادامه داد: در ششمین استراتژی با نام « قورباغه» با اوایل دی ماه 85 مصادف بود، آنها به‌دنبال این بودند که با تنگ کردن عرصه بین‌المللی تا اوایل سال 86 ایران را مجبور به تسلیم کنند که به دلایلی از جمله نیاز شدید اروپا به گاز ایران به‌دلیل قطع گاز روسیه در زمستان این استراتژی هم حاصلی برای آنها نداشت.

*«آنفولانزای نیویورکی» برای جدایی ملت از نظام بود

وی «آنفولانزای نیویورکی» را هفتمین استراتژی به کار گرفته شده توسط آمریکا در قبال ایران عنوان کرد و افزود: نخستین تحریم‌ها در اوایل سال 86 علیه ایران اعمال شد که آنها گمان می‌کردند پیام تحریم‌ها به ملت ایران جدایی آنها از نظام را به دنبال دارد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: نفرت از دین با گسترش نقد نگاه دینی، نفرت از ایرانی‌گری، نفرت از حکومت و نفرت مردم علیه همدیگر در این استراتژی برنامه‌ریزی شده بود که دستگیری 15 کماندو نیروی دریایی انگلیس توسط ایران پادزهری بر این استراتژی بود.

عباسی افزود: مرکز سیاست دو حزبی آمریکا که خط مشی‌های دو حزب این کشور را تعیین می‌کند به‌دلیل اقدام ایران مبنی بر حذف دلار از معاملات خود، اعلام کرد که کشورهایی که بدون دلار معامله کنند تنبیه می‌شود.

*ایران با حذف دلار از معاملاتش فروپاشی آمریکا را کلید زد

این مسئول بیان داشت: مایک ملونی یکی از صاحب‌نظران غربی معتقد است که ایران با حذف دلار از معاملاتش عملاً فروپاشی آمریکا را کلید زد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز ادامه داد: با توجه به اینکه دلار کل اقتصاد جهان را آمریکا چاپ می‌کند و با این کار تورم 400 درصدی خود را بین کشورهای دنیا سرشکن کرده، ایران با حذف دلار عملاً زمینه برگشت تورم موجود به آمریکا را فراهم کرده است.

عباسی از استراتژی «دایم پارادایم» به‌عنوان هشتمین استراتژی شکست خورده آمریکا بر ضد ایران نام برد و گفت: در این استراتژی چهار بنیان نظامی، اقتصادی، بین‌المللی و دیپلماتیک هدف قرار گرفته بودند.

*«آژاکس 2» به‌دنبال خودکشی دولت در تقابل آن با ملت بود

وی «استراتژی مار» را نهمین و «آژاکس 2» را دهمین استراتژی محکوم به شکست آمریکا برشمرد و افزود: این استراتژی به‌دنبال خودکشی دولت و قرار گرفتن آن در برابر مردم بود.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز افزود: آنها در انتخابات سال 88 از بین 9 راه برای فروپاشی نظام، انقلاب مخملی را انتخاب کردند که خنثی شد.

عباسی «مدآ» را استراتژی یازدهم به کار گرفته شده توسط آمریکا عنوان کرد و بیان داشت: کشتار جمعی ملت توسط حکومت در این استراتژی دنبال شد و آمریکا امیدوار بود با خط دادن برای شعارهای ساختارشکنانه و حوادث سال 88 ملت را در برابر نظام قرار دهد و قتل عام توسط حکومت به‌راه بیندازد که باز هم شکست خورد.

*برگشت آمریکا به دور باطل استراتژی‌های شکست خورده

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته می‌بینیم که آمریکا باز هم به سراغ استراتژی «چماق و هویج» برگشته و می‌خواهد این دور را ادامه دهد، اما غافل از اینکه دست آنها دیگر برای ایران رو شده و ایران این بازی‌ها را از بر شده است.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز تأکید کرد: آمریکای سال 57 نسبت به آمریکای سال 93 در حدود 50 درصد ضعیف‌تر و ایران 93، صدها بار قدرتمندتر از ایران 57 شده است.

*تقابل اسلام و مدرنیته غربی مهمترین دلیل دیپلماسی فرسایشی

عباسی تقابل اسلام و اندیشه مدرن یا همان مدرنیته غربی را دلیل فرسایشی شدن دیپلماسی غرب با ایران دانست و بیان داشت: اسلام الگوی آینده اداره جهان است.

وی بیان داشت: ریچارد واتسون نظریه‌پرداز بحث‌های آینده‌شناسی معتقد است که جهان را 13 پدیده تا سال 2050 نابود خواهد کرد که یکی از آنها بدهی است، مگر اینکه نظام مالی اسلامی غیر ربوی آن‌ را نجات دهد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز خاطر نشان کرد: لذا دیپلماسی موجود، دیپلماسی فروپاشی است و ایران باید روش‌های منحط غربی در اقتصاد را کنار گذاشته و از الگوهای اسلامی استفاده کند.

*ساخت تمدن با غارت ثروت ملل

عباسی ادامه داد: آمریکا با غارت ملت‌ها خود را به عنوان تمدن بزرگ بشری مطرح کرده و با فجایع به بار آورده در کشورهای آفریقایی ادعای مدافع حقوق بشر دارد.

وی معاهده آکرا را به عنوان سندی از غارتگری غربی‌ها در آفریقا متذکر شد و گفت: سازمان ملل غرامت 300 سال استعمار آفریقا توسط اروپا را 777 تریلیون دلار اعلام کرده است که 185 تریلیون دلار آن تنها به انگلیس مربوط می‌شود یعنی کشورهایی که با غارت ثروت ملل برای خود تمدن ساخته‌اند.

عباسی بیان داشت: در ایران نیز طی 70 سال گذشته محاسبه شده که انگلیس 14 تریلیون دلار و آمریکا 11 تریلیون دلار به ایران خسارت وارد کرده‌اند و باید این تاوان را به ایران پس بدهند.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز افزود: کشاندن ایران پای میز مذاکره و به زانو درآوردن آن برای این است که به دنیا ثابت کنند که ایران مدلی برای ارائه ندارد و مثل آنها مدافع لیبرالیسم است.

وی افزود: آنها به ‌دنبال فشار برای فروپاشی ایران هستند و ایران نیز در مقابل با مقاومت خود و تکیه بر اقتصاد مقاومتی زمینه فروپاشی آنها را فراهم می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">