تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

اهمیت و ضرورت روش تدریس هدایت محور در گفتگو با استاد حسن عباسی

تیتر یک - استاد حسن عباسی درخصوص اهمیت و ضرورت روش تدریس هدایت محور به خبرنگار اجتماعی استادنیوز گفت: تجربیات و یافته‌های علمی‌و عملی نشان داده است که روش تدریس موجود در دروس معارف اسلامی(آموزش محور)،ازکارآیی مطلوب فاصله داشته و انتظارات هدایتی را که هدف اساسی از ارائه‌ی دروس معارف اسلامی‌در دانشگاه‌ها می‌باشد، برآورده ننموده است تاجایی که بطورکلی دانشجویان ،دروس معارف اسلامی‌را دروسی عمومی‌و غیرضروری ،ابزاری برای افزایش معدل و کلاس تفریح به حساب می‌آورند.

وی در ادامه گفت: ازنظر آیات قرآنی هرگونه فعالیت تبلیغی و آموزشی درحوزه تعالیم دین، باید با تمرکز بر میزان تاثیرگذاری هدایتی در فراگیران و جامعه‌ی هدف برنامه ریزی گردد. با این بیان، روش تدریس دروس معارف اسلامی‌باید با دیگر دروس تخصصی تفاوت ماهوی داشته باشد و برمدرس معارف لازم است که درتدریس خود، روش تدریس هدایت محور مبتنی بر ایمان و عمل صالح را اتخاذ نماید. متاسفانه در تدریس دروس معارف اسلامی‌خلا‌ این روش بطور جدی احساس می‌شود؛ این درحالی است که درتدریس سایر رشته‌های تخصصی(مثل؛شیمی،فیزیک ،عمران ومعماری وغیره) علاوه برروش آموزش محور،روش کاربردمحور نیز با راه اندازی آزمایشگاه‌ها وکارگاه‌ها اجرا شده و تا پنج نمره پایان ترم به آزمون کارگاه و آزمایشگاه اختصاص می‌یابد.
این استاد برجسته درخصوص آداب اخلاقی روش تدریس هدایت محوربرای اساتید معارف اسلامی‌گفت:به طور کلی شامل سه بحث می‌شود که به تفکیک ذیل می‌آید؛

الف): اخلاص درنیت: استاد معارف باید برای تقرب به خداوند و به انگیزه سعادت دنیوی و اخروی، برای اخذ رضایت الهی روش تدریس هدایت محور را اجرا نماید.

ب):ایمان به درست و منتج بودن کارخود و یقین به امدادهای الهی:« إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَهُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»
ترجمه:(بی‌تردید کسانى که گفتند: پروردگار ما خدا است سپس [در میدان عمل بر این حقیقت‏] استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنان نازل مى‌‏شوند [و مى‏‌گویند:] نترسید و اندوهگین نباشید و شما را به بهشتى که وعده مى‏‌دادند، بشارت باد.)«وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ» ترجمه:(و کسانى که براى [به دست آوردن خشنودى‏] ما [با جان و مال‏] کوشیدند، بی‌تردید آنان را به راه‏‌هاى خود [راه رشد، سعادت، کمال، کرامت، بهشت و مقام قرب‏] راهنمایى مى‏‌کنیم و یقیناً خدا با نیکوکاران است).

ج):روش تدریس هدایت محور را اصلی ترین وظیفه و تکلیف آموزشی وشرعی شغل معلمی‌خود بداند تا تمجید و تشویق دیگران، تفاوتی درحالات درونی و بیرونی او ایجاد نکند؛بلکه پیوسته از خدا کمک بجوید که وظیفه معلمی‌خود را به نفع احسن انجام داده و اخلاص کارش را بیشتر کند تا از نفوذ شیاطین انس و جن به خدا پناه ببرد.

منبع: شبکه خبری تحلیلی استاد نیوز

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">