تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

جلسه 472/ شورش ‌علیه ‌طمع‌ (26) - خانه خراب

سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۱۷ ب.ظ

جلسه چهارصد و هفتاد و دو  از سلسله جلسات «طرح‌ریزی استراتژیک-کلبه کرامت»

با موضوع «شورش ‌علیه ‌طمع‌ (26) - خانه خراب»

موضوع تدریس:

معضل جهانی محیط زیست، عوامل تخریب کره‌ی زمین، گازهای گل‌خانه‌ای، کمبود آب و غذا، قحطی و خشک‌سالی از جمله موضوعاتی پر اهمیتی است که مراکز معتبر جهانی، اندیشکده‌ها و سازمان‌های بین المللی همواره به آن پرداخته‌اند و درصدد جبران این خسارت‌های زیان‌بار و یافتن راه حلی برای این مشکل جهانی برآمده‌اند. در جلسه ۲۶ شورش علیه طمع به بررسی این دست از موضوعات پرداخته شده است و در آخر نیز راه‌کار خروج از این بحران در نگاه اسلام و قرآن مورد تبیین و تدقیق قرار گرفته است.

محورهای جلسه:

۱٫ جریان مسیحیت به دنبال تغییر عالم بوده در حالی که مدرنیست‌های جدید به دنبال تفسیر عالم هستند.

۲٫ در نگاه اسلام نه تغییر عالم مبنا است و نه تفسیر، بلکه اصالت با تغییر انسان و ساکنین عالم است.[۱]

۳٫ در علم فیزیک، شیمی، ریاضی و علوم پایه «جعل» مورد بررسی قرار می‌گیرد در حالی که با آنچه‌که در حیطه‌ی «جعل» بررسی می‌شود نمی‌تواند عالم را تغییر داد.

۴٫ وقتی قومی در خودش تغییر انفسی ایجاد ‌کند خداوند نیز در قوم تغییر ایجاد می‌کند و به جهان و مناسبات آن برکت می‌بخشد و نعمت‌های آن را فراوان می‌کند.

۵٫ برای تغییر در عالم باید در نفس تک تک انسان‌های روی کره‌ی زمین تغییر حاصل شود تا خداوند نیز در عالم تغییر ایجاد کند تا زمین از نابودی نجات یابد.

۶٫ جنبش‌های پست مدرن به طور مثال جنبش‌های حفاظت از محیط زیست صرفا به بررسی عوامل تخریب زیست محیطی می‌پردازند و هیچ‌گونه راه‌حل مناسبی جهت برطرف کردن این معضل جهانی ندارند.

۷٫ راه حل مشکل اقتصاد در منابع نیست بلکه راه حل آن در تغییر انفسی مصرف‌کننده است.

۸٫ کم‌بود آب و غذا و کم‌بود سرزمین و همچنین تغییرات زیست محیطی در آینده جنگ‌های منطقه‌ای را رقم‌ می‌زند. مهاجرت از هند، پاکستان، اندونزی و بنگلادش به سمت سرزمین‌های شمالی به اشغال سرزمین قزاقزستان خواهد انجامید. در آمریکا نیز به علت تغییرات آب هوایی هجوم مهاجران به سمت آمریکای شمالی و کانادا خواهد بود.

۹٫ در افق ۱۴۱۴ در ایران با مشکل امنیتی مواجه خواهیم بود؛ مهاجرت اقوام شرق به سمت فلات ایران موجب اشغال این سرزمین‌ها خواهد شد.

۱۰٫ تفکر لیبرالیسم در اقتصاد با اصالت دادن به فردیت و مالکیت خصوصی، حرص و طمع را در جامعه‌ی جهانی رواج داده است. هر کسی هر مقداری که سرمایه و ثروت داشته‌ باشد می‌تواند از محیط زیست بیشتر برداشت کند که این روند منجر به نابودی کره‌ی زمین خواهد شد.

 

مستند تدریس شده: خانه – Home

«خانه» مستندی در رابطه با طبیعت و تخریب محیط زیست توسط بشر است. این مستند در ابتدا چگونگی شکل‌گیری حیات را در زمین شرح می‌دهد و با بررسی چرخه‌ی اکوسیستمی طبیعت، تکامل و تطور چهره‌ی زمین را به تصویر می‌کشد.

محورهای مستند:

۱٫ چگونگی شکل‌گیری حیات در زمین

۲٫ بررسی چرخه‌ی اکوسیستمی طبیعت

۳٫ تکامل و تطور زندگی‌ انسان‌ها و حیوانات در زمین

۴٫ چگونگی دست‌یابی انسان به آب و غذا و تولید مایحتاج زندگی از طریق کشاورزی

۵٫ سیر حرکت بشر از کشاورزی به صنعتی و ماشینی شدن زندگی بشر

۶٫ رشد سریع مصرف‌گرایی و تولید و استخراج افراطی و بی‌رویه از دل طبیعت

۷٫ کاهش آب‌های سطحی و استفاده بیش از حد از آب‌های زیر زمینی

۸٫ از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع و آلودگی هوا

۹٫ گرم شدن زمین و از بین رفتن یخ‌های قطبی

۱۰٫ انقراض گونه‌های گیاهی و حیوانی و به هم ریختگی توازن و تعادل طبیعت

 

پی‌نوشت:

[۱]. لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ (سوره رعد آیه ۱۱)

براى او فرشتگانى است که پى در پى او را به فرمان خدا از پیش رو و از پشت‏سرش پاسدارى مى‏کنند در حقیقت‏خدا حال قومى را تغییر نمى‏دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند و چون خدا براى قومى آسیبى بخواهد هیچ برگشتى براى آن نیست و غیر از او حمایتگرى براى آنان نخواهد بود.

دانلود PDF

این جلسه فاقد پلت تدریس شده می‌باشد.

منبع: کدآمایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">