تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

تیتر یک - جایی برای پرواز اندیشه‌های خوب

بررسی اندیشه‌ استاد حسن عباسی

آخرین نظرات

چالش‌های استراتژیک جمهوری اسلامی

دوشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۲، ۰۶:۵۹ ب.ظ

چالش‌های استراتژیک جمهوری اسلامی
20 بهمن - دانشگاه شیراز

تیتر یک - به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، مدیر مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز گفت: موضع و سیاست کلی نظام همیشه این بوده است که آمریکا قابل اعتماد نیست و ما به آمریکا اعتماد نداریم.

دکتر حسن عباسی در همایش «چالش‌های استراتژیک جمهوری اسلامی» که در دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار داشت: نظر مشخص نظام قبل از انتخابات ریاست جمهوری این بود که مذاکرات صورت گیرد و ایران صادقانه پای میز مذاکرات رفت.

وی با بیان اینکه درواقع ایران با نمایندگان 28 کشور جهان مذاکره می‌کند، افزود: ایران با نمایندگان کشورهای روسیه، چین، آمریکا و اشتون، نماینده حدود 25 کشور اروپایی که نمایندگان آلمان، فرانسه و انگلیس نیز به وی کمک می‌کنند، مذاکره می‌کند.

این استراتژیست با اشاره به نیاز آمریکا به مذاکرات، دلایل آن را اینگونه تشریح کرد که اوباما دموکرات است و چون در زمان جیمز کارتر در ایران انقلاب شد؛ جمهوری‌خواهان این اتفاق را چماق کرده‌اند و دائم بر سر دموکرات‌ها می‌زنند که شما نتوانستید ایران را نگه دارید و تبدیل به عقده‌ای بزرگ برای دموکرات‌ها شده است. بنابراین اوباما برای مصرف داخلی نیاز داشت که به جمهوری‌خواهان بگوید اگر شما با توپ و تانک و هزینه عراق و افغانستان را گرفتید ما توانستیم ایران را با فشار تحریم، تهدید و تحریم به پای میز مذاکره بکشانیم.

عباسی تصریح کرد: در بین مردم ایران هم تبلیغ کردند که مسئولین ما با جهان سر جنگ دارند بنابراین ما نیز برای مصرف داخلی خودمان که نشان دهیم با هیچ کشوری سر جنگ نداریم به این مذاکرات نیاز داشتیم و به همین دلیل بود که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که مردم دشمنی دشمنان را ببینند و دشمن را بشناسند.

وی با تصریح اینکه یک دوره مذاکرات را گذارندیم برای اینکه حسن نیت ایران و آمریکا برای مردم جهان روشن شود، افزود: اکنون مردم ببینند که آن‌ها با ما سر جنگ دارند و ثروت، شرف و عزت ما را هدف گرفته‌اند. اکنون دیگر زیاده‌خواهی‌های آنان مشکلاتی را به وجود آورده است که ایران آن‌ها را جدی خواهد گرفت.

عباسی با بیان اینکه این آخرین فرصتی است که برای دشمن وجود دارد اما آن را به دست خودش از بین می‌برد، گفت: آمریکا اگر این بار نیز نتواند اعتماد مردم ما را جلب کند، خودش را با دست خودش در جلو چشم نسل جوان ما دار می‌زند. خوشبختانه آمریکا خیلی زودتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم دست خودش را باز کرده و ارزش افزوده این برای ما بسیار زیاد است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مردم و نظام پشت سر تیم مذاکرده کننده هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: البته این انتقاد وارد است که چرا از مفاد و ریزجزئیات مذاکرات اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه باید انتقادها را محدود و صبر کرد تا یک مرحله بگذرد، تاکید کرد: ما همانگونه که از خون شهدا و دستاوردهای انقلاب و 8 سال دفاع مقدس نگذشتیم؛ مطمئن باشید که از دستاوردهای هسته‌ای هم نمی‌گذریم چراکه برای آن سختی کشیدن مردممان را دیدیم و خون شهدای هسته‌ای ریخته شد.

مدیر مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز با تصریح اینکه مطرح کردن گزینه نظامی از سوی دشمن یک بلوف سیاسی است، گفت: طی 8 سال گذشته ایران پیروز میدان جنگ‌های غزه، 33 روزه لبنان، 8 روزه مصر و سوریه بوده است. در سوریه حدود 34 ماه است که تمام اراده‌ها جمع شدند و صدها میلیارد دلار و ده‌ها هزار تروریست وارد کردند اما به خاطر اراده ایران دولت اسد هنوز پابرجاست.

وی افزود: آمریکا با 17 تریلیون بدهی که هنوز برای جنگ عراق کنتور می‌اندازد چگونه می‌خواهد با ایران جنگ کند، جنگی که پرهزینه‌ترین جنگ جهان خواهد بود. اگر با ایران درگیری صورت گیرد، ایران خودش را به مرزهای خود محدود نمی‌کند و اقتصاد جهان تحمل اینکه یک قطره نفت از منطقه خارج نشود را نخواهد داشت.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز در مقطعی از انقلاب قرار داریم که نوجوانی خود را پشت سر گذاشته و باید با اتکا به طرح‌های آینده‌شناسانه با افق 20 تا 50 ساله مسیر خود را تعیین کنیم.

وی افزود: اکنون دیگر برای دانشجویان و تحصیل‌کردگان متعهد این کشور زمان نباید به تکرار «آنچه نمی‌خواهیم» صرف شود بلکه تمرکز این قشر باید بر تبیین نقشه راه «آنچه می‌خواهیم» باشد.

عباسی ادامه داد: ملتی که امکان این را داشته باشد که افق‌های دور را ببیند و نسبت امروز خود را با آینده تعیین کند و گام‌ها را با شناخت بردارد در طی این مسیر اعوجاج نخواهد داشت.

این استراتژیست با بیان اینکه امروز ما به برکت خون شهدا و پایداری مردم این امکان را داریم که طرح‌های درازمدت و افق‌های بلند داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم نسل بعد را صاحب افق چشم‌انداز دقیق کنیم قافیه را باخته‌ایم که دوران آزمون و خطا دیگر به سر آمده است.

وی تصریح کرد: مبحث دهه چهارم انقلاب که پیشرفت و عدالت است یک مبحث شعاری نیست بلکه باید پایه‌های عدالت را در جامعه استوار کرد و برای دستیابی به پیشرفت بسترسازی انجام داد.

قله پیشرفت از جاده منابع انسانی گذر می‌کند

عباسی با تاکید بر اینکه قله پیشرفت از جاده منابع انسانی گذر می‌کند، بیان کرد: اگر چه در این مدت که از عمر انقلاب گذشته پیشرفت‌های چشمگیری به دست آمده اما با منابع سرزمینی ایران، باید بهتر از این برای خودمان و جوامع پیرامونی‌مان الگوسازی می‌کردیم.

وی در ادامه ابراز داشت: نقص در پیشرفت و تحقق اهداف در درجه نخست از مخدوش بودن الگوهای نظری ما نشات می‌گیرد و در مرحله بعد باید عوامل اجرایی را در نظر گرفت.

مدیر مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه گفت: سه پارادایم تفکر تثلیثی، تفکر ثنویت و اندیشه وحدانیت جغرافیای اندیشه‌ورزی جهان را به سه دسته تقسیم کرده است.

وی توضیح داد: تفکر تثلیثی که نگاه مسیحیت و غرب از آن ریشه گرفته اثر خود را در روانشناسی با اید، ایگو و سوپر ایگو در فلسفه با تز، آنتی‌تز و سنتز هگلی، در حقوق اساسی با قوای سه‌گانه منتسکیو و ... نهاده است.

عباسی انواع ساز‌وکارهای سه ریشه‌ای در نظام معرفت مدرن را تشکیل دهنده پارادایم معرفت امروزی ما دانست، ادامه داد: نظام تفکر انسان شرقی بر ثنویت استوار است که در تفکر آسیای شرقی تضاد پدیده‌ها مبنای شکل‌گیری تفکر است.

این استراتژیست اضافه کرد: بنابر جهان‌بینی چینی خیر و شر ضرورت یکدیگر هستند که ادامه همان تفکر ثنویت است.

وی خاطرنشان کرد: در بین دو تفکر شرق و غرب، معرفتی وجود دارد که اساس آن بر پایه یکتایی و یگانگی نهاده شد که تفکر اسلامی از این منطق ریشه می‌گیرد.

عباسی تصریح کرد: امروز حجم عظیمی از آنچه در دانشکده‌های ما تدریس می‌شود بر مبنای تفکر تثلیثی است و نتیجه آن ملغمه‌ای در جامعه به وجود می‌آورد که نه مدرن محسوب می‌شود و نه سنت را محترم می‌شمارد.

به گفته وی، در 30 سال گذشته این موارد نظام معرفتی پنداشته و سعی شد با گرته‌برداری از آنها جامعه ساخته شود.

نسل جدید با سیل عظیم انیمیشن‌های ثنویتی احاطه شده‌اند

وی بیان کرد: نسل گذشته با تثلیث بار آمد و نسل جدید که کودکان و نوجوانان ما هستند با سیل عظیمی از انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی بر مبنای تفکر ثنویت احاطه شده‌اند.

عباسی ابراز داشت: در تفکر ثنویتی به فرد قبولانده می‌شود که خیر و شر در وجود هر انسان وجود دارد و اگر شر در درون فرد نباشد ابله است.

وی تصریح کرد: در این کشور و در دوران‌های گذشته علما و بزرگانی که بر مبنای تفکر وحدت‌گرا اندیشیدند و آثاری را خلق کردند که جاودانه است و در همین شهر انسانی با خلوص قلب و طهارت نفس توانست کتاب «قلب سلیم» را بنگارد.

عباسی افزود: بر مبنای تفکر وحدانی نیازی نیست که انسان خیر و شر را درون خود ممزوج سازد بلکه با حرکت به سمت خیر مطلق می‌توان وجود را از شر پالایش کرد.

علم اقتصاد دچار سقوط آزاد شده است

مدیر مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه گفت: جوزف یوجین استیگلیتز، برنده نوبل اقتصاد می‌گوید علم اقتصاد دچار سقوط آزاد شده است و مشخص نیست که دانشگاه‌های ما چرا هنوز این اقتصاد تثلیثی را تدریس می‌کنند.

وی با بیان اینکه جوهره این اقتصاد ربا و در تضاد با تفکر توحیدی است، افزود: این نوع اقتصاد در خود ایتالیا دو تریلیون، در یونان 5 تریلیون و در آمریکا 17 تریلیون دلار بدهی به بار ‌آورده است.

دانشجوی دهه چهارم انقلاب، نظام‌سازی فکری را هدف خود قرار دهد

عباسی ادامه داد: دانشجوی ما یا با نگاه فردگرا گمان می‌کند تنها باید درس بخواند و هر چه می‌تواند مدرک اضافه کند یا اگر انقلابی و متعهد است در فضای نقد مدیران گیر کرده در حالی که دانشجوی دهه چهارم انقلاب باید بزرگ‌تر از این بیاندیشد و نظام‌سازی فکری را هدف خود قرار دهد.

وی خطاب به دانشجویان شهر شیراز گفت: شما میراث‌داران احمدبن موسی(ع) و تفکر اهل بیت عصمت و طهارت هستید و باید بتوانید به برکت همین نور ائمه، از ساختارهای تار عنکبوتی اندیشه‌های التقاطی بیرون آمده، نظام نظری ایران اسلامی در طب، اقتصاد، مهندسی، ریاضی و ... را پایه‌ریزی کنید.

عباسی با تصریح اینکه پروژه جامعه‌سازی حدود 100 سال طول می‌کشد، اضافه کرد: هشت کشور غربی در جهان جامعه‌سازی خود را تمام کرده‌اند و ایران نیز تنها کشور آسیایی است که این کار را آغاز کرده است.

وی بیان کرد: همان‌گونه که در علوم تعینی پروژه تعریف می‌شود در علوم انسانی نیز باید با روش‌شناسی مبتنی بر علوم استراتژیک به اهداف دست پیدا کرد.

این محقق و نویسنده ابراز داشت: بخش نخست در جامعه‌سازی، دولت‌سازی بوده و پس از آن نوبت به ملت‌سازی و چینش ملت می‌رسد و در مرحله سوم پیوند بین دولت و ملت به معنای نظام‌سازی قرا می‌گیرد و مرحله پایانی ملک‌سازی قرار دارد که هرکدام تقریبا 25 سال طول می‌کشد که البته ایران باید این پروژه صد ساله را بین 60 تا 70 سال یعنی تا حدود سال 1444 تمام کند.

وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: دولت مانند تارهای یک قالی است و ملت پود آن و نظام یا سیستمی که بتواند این دو را با یکدیگر در ارتباط و تعامل نگاه دارد تا قالی بافته شود همان گره‌های قالی هستند.

عباسی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی از مرحله دولت‌سازی گذر کرده و در مرحله ملت‌سازی نیز در اواخر کار است و اکنون در مرحله نظام‌سازی قرار دارد.

وی با بیان اینکه توده جمعیت انسانی، ملت نیست، گفت: در این منطقه عربستان حتی به مرحله دولت‌سازی نرسیده، ترکیه کار را شروع کرده است و پاکستان با وجود قرار گرفتن در شمار قدرت‌های هسته‌ای نتوانسته از ملت‌سازی گذر کند.

شهرک‌سازی اشتباهی بزرگ در مرحله ملت‌سازی

این مقام مسئول ادامه داد: ما در مرحله ملت‌سازی اشتباهاتی را مرتکب شدیم چنانکه پیش از انقلاب با الگوبرداری از تفکر سرمایه‌داری که برای جلوگیری از شکل‌گیری جوامع کارگری، کارگران صنایع مختلف را در شهرک‌های مختلف اسکان می‌داد، اقدام به شهرک‌سازی شد.

عباسی افزود: این روش پس از انقلاب نه‌تنها متوقف نشد که به مرور شهرک فرهنگیان، شهرک استادان، شهرک صدا و سیما، شهرک نظامیان و ... ساخته شد و اقشار مختلف ملت از یکدیگر جدا شدند.

وی بیان کرد: در محله‌ای که فرهنگی وجود نداشته باشد کودکان باید خوش صحبتی را از که بیاموزند، در محله‌ای که نظامی وجود ندارد رفتار نظم‌پذیر الگو ندارد و در محله‌ای که پلیس یا قاضی زندگی نکند مشکلات حقوقی را با چه کسی می‌توان طرح کرد.

این محقق دانشگاهی با بیان اینکه اگر تمام رنگ‌های قالی یک سمت جمع شود زیبا نیست، اضافه کرد: ما تمام اقشار تاثیر‌گذار در ساختار جامعه را حذف کردیم و حالا با فشار رسانه و ... امکان قوام‌بخشی به ساختار اجتماعی وجود ندارد.

وی در همین زمینه گفت: آن زمان که رهبری درمورد نظام‌سازی و سبک زندگی صحبت کرد و از بحث نظام پارلمانی و نخست وزیری به جای ریاست جمهوری مثال آورد همگان به جای اصل موضوع تنها بر مثال متمرکز شدند و اهمیت سخنان ایشان را درک نکردند.

عباسی یادآور شد: تا سال 1414 فرصت کوتاهی باقی مانده و دشمن نیز به طور قطع در این مسیر مانع‌تراشی خواهد کرد که اگر تا آن زمان فونداسیون کار را چیده باشیم نسل بعد مرحله دیگر را عملی کرده و ریشه این درخت تناور محکم‌تر خواهد شد.

وی در این زمینه ابراز داشت: اخوان‌المسلمین 90 سال مبارزه کرد و دستگاه عظیم الازهر نیز پشت سر او بود اما تنها یک سال توانست حکومت را نگاه دارد چرا که دولت‌سازی و جامعه‌سازی در این کشور انجام نشده بود و اکنون مردم مصر تازه فهمیده‌اند انقلاب چیست و نگاه داشتن آن چقدر سخت‌تر از خود آن است.

دستگاه امنیتی یک بخش از حفظ اقتدار هر نظام است

عباسی در ادامه با بیان اینکه دستگاه امنیتی یک بخش از حفظ اقتدار هر نظام است، گفت: بدون شک سربازان گمنام امام زمان(عج) که نیمه شب هواپیمای ریگی را در آسمان بر زمین نشانده و او را به دستگاه قضایی تحویل می‌دهند، اگر چه در هیچ جشنواره‌ای بالای سن نرفته و تجلیل نمی‌شوند اما در حفظ اقتدار ایران اسلامی نقش مهم دارند.

وی با بیان اینکه برنامه سوریه قرار بود در ایران رخ دهد، افزود: اگر جمهوری اسلامی از دو مرحله نخستین استقرار گذر نکرده بود و این اقتدار را نداشت، امنیت کنونی را نداشت اما این تمام کار نیست و باید با درک شرایط مرحله جامعه‌سازی را آغاز کنیم.

عباسی تصریح کرد: ما به فضل خدا از این پیچ تاریخی گذر می‌کنیم اما باید در نظر آوریم که گاه هر پیچ تاریخی در شکل‌گیری آینده چقدر نقش دارد چنانکه اگر در تاریخ اسلام برخی قضایا رخ نمی‌داد یا در جنگ جهانی هیتلر شکست نمی‌خورد شاید تمام تاریخ تغییر می‌کرد.

وی بیان کرد: اصلاح نظام معرفتی و تبیین طرح جامعه‌سازی و دیدن ایران به عنوان یک کل پیش‌نیاز ورود به این عصر از تاریخ است.

عباسی با بیان اینکه بنابر پیش‌بینی غربی‌ها تا سال 2050 ایران، ترکیه و مکزیک سه قدرت برتر جهان خواهند شد، افزود: یکی از دلایل ابر قدرت شدن ایران آن است که برای جهان الگو و مدل ارائه می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اشکالات مدل‌های موجود، گفت: حکومت و جامعه هم مانند رایانه، به سیستم عامل نیاز دارد. باید تا سال 2035 الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت را ارائه دهیم که بتوان آن را در هر جامعه‌ای اجرا کرد و نتیجه گرفت.


اخبار مرتبط:

خبرگزاری تسنیم - ایران نخستین کشور جامعه ساز در منطقه خاورمیانه است 

خبرگزاری فارس - ایران نخستین کشور آسیایی در ورود به مرحله جامعه‌سازی

خبرگزاری دانشجو -  بن‌مایه‌های نگاه معرفتی در پایان‌نامه‌ها به وجود آمده است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">